Relatert innhold

  • CV
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Andre publikasjoner
  • Prosjekter

Biografi Grundvåg Geir Sogn

Jeg er ansatt som seniorforsker ved Nofima, hvor jeg har jobbet siden 1998. Min forskning fokuserer særlig på ulike aspekter ved produktdifferensiering. Jeg er utdannet fiskerikandidat fra Norges fiskerihøgskole (1992) med doktorgrad fra samme sted (2001). Jeg har også en Master of Science grad i markedsføring fra University of Stirling (1994). I 2007 ble jeg vurdert professorkompetent ved Universitetet i Stavanger.

Grundvåg Geir har 46 vitenskapelige publikasjoner i Cristin:

Asche, Frank; Larsen, Thomas Andre; Smith, Martin D.; Ottesen, Geir Grundvåg; Young, James A.; 2015: Pricing of eco-labels with retailer heterogeneity

Ottesen, Geir Grundvåg; Henriksen, Edgar; 2014: The influence of human rationality and behaviour on fish quality

Ottesen, Geir Grundvåg; Larsen, Thomas Andre; Young, James A.; 2014: Product Differentiation with Credence Attributes and Private Labels: The Case of Whitefish in UK Supermarkets

Voldnes, Gøril; Grønhaug, Kjell; Ottesen, Geir Grundvåg; 2014: Conducting Qualitative Research in Russia: Challenges and Advice

Ottesen, Geir Grundvåg; Larsen, Thomas Andre; Young, James A.; 2013: The value of line-caught and other attributes: An exploration of price premiums for chilled fish in UK supermarkets

Ottesen, Geir Grundvåg; Young, James A.; 2013: Commoditization in Food Retailing: Is Differentiation a Futile Strategy?

Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; Hermansen, Øystein; Larsen, Thomas Andre; 2012: Har fangstbasert akvakultur av torsk noen konkurransefortrinn?

Ottesen, Geir Grundvåg; Larsen, Thomas Andre; Young, James A.; 2012: Oppnår krokfanget fisk prispremie i detaljistmarkedet?

Ottesen, Geir Grundvåg; Henriksen, Edgar; 2011: Markedssvikt på første hånd

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; Egeness, Finn-Arne; Trollvik, Trine Elisabeth; 2010: Kritiske suksessfaktorer for torskeoppdrett: Finnes de?

Ottesen, Geir Grundvåg; Rånes, Stein Arne; Brendan, Gay; 2009: Co-Creating Value in a Retail Market Setting

Ottesen, Geir Grundvåg; Østli, Jens; 2009: Consumer evaluation of unbranded and unlabelled food products The case of bacalhau

Ottesen, Geir Grundvåg; Lorentzen, Thode; Bendiksen, Bjørn Inge; Grønhaug, Kjell; 2008: Når konkurransefortrinn forvitrer: Er det mulig å gjenvinne profitable markedsposisjoner?

Bjørklund, Oddrun; Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2008: Farmed Atlantic Cod: Perceived Quality and Attitudes Amongst European Restaurant Chefs

Bjørklund, Oddrun; Grønhaug, Kjell; Ottesen, Geir Grundvåg; Hansen, Kåre; 2008: Produktdifferensiering hva og hvorfor?

Ottesen, Geir Grundvåg; 2008: How customer requests may lead firms astray: conceptual issues and an empirical illustration

Ottesen, Geir Grundvåg; 2008: Kveita - havets Dronning

Gray, Brendan; Ottesen, Geir Grundvåg; Bell, Jim; Chapman, Cassandra; Whiten, Jemma; 2007: What are the essential capabilities of marketers? A comparative study of managers', academics' and students' perceptions

Grønhaug, Kjell; Ottesen, Geir Grundvåg; 2007: Can theoretical knowledge and application yield competitive advantage?

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2007: Do SMEs influence ther markets? An exploratory study

Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; Grønhaug, Kjell; 2007: Kan bedriftene lære noe av fiaskoprodukter?

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; Lorentzen, Lorentz Thode; Bendiksen, Bjørn Inge; Gilmore, Audrey; 2007: Responding to eroding competitive advantages: observations from the Norwegian seafood industry

Siikavuopio, Sten Ivar; Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; Dreyer, Bent; 2007: Utnyttelse av konkurransefortrinn innen torskeoppdrett

Ottesen, Geir Grundvåg; 2006: Do upstream actors in the food chain know end-users’ quality perceptions? Findings from the Norwegian salmon farming industry

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2006: Pursuing opportunities - Why so many fail and so few succeed

Gray, Brendan; Ottesen, Geir Grundvåg; Matear, Sheelagh; 2005: Disseminating academic research information to marketing practitioners: The receiver's perspective

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2005: Exploring How Managers Conceive and Practice Market Orientation in Near "Perfect" Food Markets

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2005: Positive Illusions and New Venture Creation: Conceptual Issues and AN Empirical Illustration

Grønhaug, Kjell; Ottesen, Geir Grundvåg; 2004: (Over)optimisme og utvikling av nye næringer

Ottesen, Geir Grundvåg; Foss, Lene; Grønhaug, Kjell; 2004: Exploring the accuracy of SME managers’ network perceptions

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2004: Barriers to Practical Use of Academic Marketing Knowledge

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2004: Exploring the dynamics of market orientation in turbulent environments: a case study

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2004: Kundeønsker som krever endring lønner det seg å lytte?

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2004: Perceived opportunities and pursued strategies in an emerging industry: the case of Norwegian Blue Mussel farming

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2004: Utnyttelse av muligheter: Hvorfor er det så vanskelig - og hva skal til for å lykkes?

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2003: Primary Uncertainty in the Seafood Industry. An Exploratory Study of How Processing Firms Cope

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2003: Strategisk endring i fiskeindustrien: Hvorfor går det ikke alltid som planlagt?

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2002: Managers’ understanding of theoretical concepts: the case of market orientation

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2002: Markedsorientering i "perfekte" sjømatmarkeder

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2002: Markedstilpasning blant oppdrettere av marine arter

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2002: Market Orientation and Uncertain Supply in Upstream Markets: An Exploratory Study

Grønhaug, Kjell; Ottesen, Geir Grundvåg; Bjørklund, Oddrun; 2002: Benefiting from Commissioned Research: The Role of Researcher – Client Cooperation

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; Bjørklund, Oddrun; 2002: Kan oppdragsforskning gjøres mere nyttig? En analyse av 86 oppdragsprosjekter gjennomført ved Fiskeriforskning

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; Bjørklund, Oddrun; 2002: Benefiting from Commissioned Research: The Role of Researcher - Client Cooperation

Ottesen, Geir Grundvåg; 1999: Strategi og markedstilpasning i oppdrettsnæringen

Ottesen, Geir Grundvåg; 1998: Læringsevne og lønnsomhet i fiskeindustrien

Grundvåg Geir har 45 andre publikasjoner i Cristin:

Altintzoglou, Themistoklis; Nøstvold, Bjørg Helen; Ottesen, Geir Grundvåg; Sone, Izumi; Voldnes, Gøril; 2016: From Norwegian production to Japanese consumption; quality ques as elements for market orientation in the mackerel value chain (work in progress)

Altintzoglou, Themistoklis; Nøstvold, Bjørg Helen; Ottesen, Geir Grundvåg; Sone, Izumi; Voldnes, Gøril; 2016: Hybrid surveys; a method for the effective use of open-ended questions in quantitative surveys

Altintzoglou, Themistoklis; Ottesen, Geir Grundvåg; Voldnes, Gøril; 2016: Interdisciplinary Research: Good on paper, but how good do we need to be in practice?

Ottesen, Geir Grundvåg; 2016: Capture based aquaculture for cod: The CATCH project

Ottesen, Geir Grundvåg; Zhang, Dengjun; Iversen, Audun; 2016: Pelagisk auksjon - Pris, konkurranse og kvalitet

Ottesen, Geir Grundvåg; Zhang, Dengjun; Iversen, Audun; 2016: Prisdrivere og kvalitet i makrellauksjonen

Ottesen, Geir Grundvåg; 2016: Verdiskapningspotensiale for levendelagring - teori versus praksis

Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; Honkanen, Pirjo; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Verdikjeder og kjøpskriterier i det sørafrikanske markedet for laks

Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Differensiering av laks i Sør-Afrika

Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; 2015: Laks til Sør-Afrika – Sluttrapport FHF

Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Hvordan møter sørafrikanske aktører de høye lakseprisene? Tredje artikkel i artikkelserie om Sør-Afrika

Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Kjøpskriterier for atlantisk oppdrettslaks i Sør-Afrika. Fjerde artikkel i artikkelserie om Sør-Afrika

Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Laks på menyen i Sør-Afrika. Femte artikkel i artikkelserie om Sør-Afrika

Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Markedsandeler for norsk laks i Sør-Afrika. Andre artikkel i artikkelserie om Sør-Afrika

Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Tint laks i Sør-Afrika. Sjette artikkel i artikkelserie om Sør-Afrika

Heide, Morten; Egeness, Finn-Arne; Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Markedet for laks i Sør-Afrika. Første artikkel i artikkelserie om Sør-Afrika

Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: CATCH

Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: CATCH Erfaringer/Utfordringer

Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: CATCH: Markedsorienterte og bærekraftige verdikjeder basert på levendelagret torsk

Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: CATCH: Noen erfaringer/utfordringer

Ottesen, Geir Grundvåg; 2015: Verdikjedetenkning

Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; 2014: Et viktig marked

Henriksen, Edgar; Ottesen, Geir Grundvåg; 2014: How can variable quality in landings from the Norwegian coastal fleet be explained?

Ottesen, Geir Grundvåg; 2014: CATCH - optimalt verdipotensial for fangstbasert akvakultur

Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; 2013: Afrika er viktig for eksporten

Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; Heide, Morten; 2013: Plan for markedsrettet FoU-arbeid i Afrika. Forprosjekt

Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2013: Hvordan påvirker nye ferskfiskprodukter markedet?En undersøkelse blant produsenter og supermarkedskjeder i Norge

Heide, Morten; Ottesen, Geir Grundvåg; 2013: Perceived competitive advantage for new products

Heide, Morten; Voldnes, Gøril; Ottesen, Geir Grundvåg; Sone, Izumi; 2013: Nye sildeprodukter til Tyskland og Ukraina. En markedsvurdering

Ottesen, Geir Grundvåg; Heide, Morten; 2013: Høykvalitetsprodukter med suksess i hjemmemarkedet

Ottesen, Geir Grundvåg; 2013: Produktdifferensiering og konkurransefortrinn

Ottesen, Geir Grundvåg; Larsen, Thomas Andre; Young, James A.; 2013: Differensiering av fryst hvitfisk i britiske supermarkeder

Tobiassen, Torbjørn; Herland, Hilde; Heide, Morten; Østli, Jens; Ottesen, Geir Grundvåg; Midling, Kjell Øyvind; Erikson, Ulf Gøran; Digre, Hanne; 2012: Bedøvelse av laksefisk - status i forhold til forskrift og produktfeil

Ottesen, Geir Grundvåg; 2011: Barrierer og muligheter for differensiering. Fagrapport 3

Bjørklund, Oddrun; Asche, Frank; Ottesen, Geir Grundvåg; Tveterås, Ragnar; Honkanen, Pirjo; Voldnes, Gøril; Isaksen, John Roald; Heide, Morten; 2010: Markedsforskning knyttet til sjømat - Kartlegging i Norge, Vest-Europa og Nord-Amerika

Henriksen, Edgar; Ottesen, Geir Grundvåg; 2010: Linefisk fra kystflåten: Høyt etterspurt i markedet, men kan vi levere?

Ottesen, Geir Grundvåg; 2010: Muligheter og forutsetninger for differensiering av fersk laks og hvitfisk

Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; Gray, Brendan; 2007: Hvorfor mislykkes nye produkter og kan bedriftene lære noe av fiaskoer?

Borch, Odd Jarl; Dreyer, Bent; Ottesen, Geir Grundvåg; Ottesen, Geir Grundvåg; Roaldsen, Ingrid H.E.; 2007: Altcod - Hvordan utvikle konkurransestrategier i norsk torskeoppdrett 1) torskeoppdretternes vurdering 2) eksportørenes vurdering 3) Fangstbasert akvakultur

Borch, Odd Jarl; Dreyer, Bent; Ottesen, Geir Grundvåg; Ottesen, Geir Grundvåg; Roaldsen, Ingrid H.E.; 2007: Torskeoppdrett på tur opp?

Borch, Odd Jarl; Dreyer, Bent; Ottesen, Geir Grundvåg; Ottesen, Geir Grundvåg; Roaldsen, Ingrid H.E.; 2007: Økologisk torskeoppdrett - nye markedsmuligheter

Lorentzen, Lorentz Thode; Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; Svorken, Marianne; 2006: Økt satsing på fersk hvitfisk: Hvilke utfordringer opplever bedriftene?

Ottesen, Geir Grundvåg; Egeness, Finn-Arne; Grønhaug, Kjell; Gray, Brendan; 2006: Kan bedriftene lære noe nyttig av fiaskoprodukter?

Ottesen, Geir Grundvåg; Rånes, Stein Arne; Grønhaug, Kjell; Gray, Brendan; 2005: Produktutvikling i fiskebutikker gjennom interaksjon med forbrukere

Ottesen, Geir Grundvåg; Grønhaug, Kjell; 2003: The Influencing Manager: An Exploratory Study of Market Driving Behaviour?