Hvilke muligheter og utfordringer gir netthandel norske sjømatbedrifter, og hvilke krav stilles til produktene som selges via netthandel? Det var utgangspunktet for dette prosjektet.

Bakgrunn

Dagligvarehandel på internett er beregnet å utgjøre 20 % av totalmarkedet i 2025, noe som tilsvarer 100 milliarder dollar.

I enkelte eksportmarkeder for norsk sjømat er netthandel av dagligvarer blitt svært utbredt. I Sør-Korea handles det mest dagligvarer på nett, med 19,7% av den totale dagligvarehandelen. I Japan og Storbritannia handles i dag 7,5 % av dagligvarer over internett, mens i Kina er tallet 6,2 % (tall per 2019).

Med denne utviklingen er det grunn til å tro at digitale løsninger kan gi norsk sjømatindustri nye muligheter for å selge produktene sine både i eksisterende og nye markeder. Det er derfor viktig å utforske hvilke prosesser som ligger bak netthandel med tanke på logistikk, regelverk, krav til kvalitet, emballasje, forbrukeratferd, og markedsadgang. Vi ønsket også å undersøke om nye distribusjonsmuligheter via netthandel kan lede til økt foredling og verdiskaping i Norge.

I prosjektet belyste vi muligheter og utfordringer med netthandel både fra tilbuds- og etterspørselssiden.

Publikasjoner

Seminar om netthandel

16. februar 2022 arrangerte Nofima et seminar om netthandel av sjømat hvor vi presenterte resultater og muligheter.

Her kan du se hele seminaret i opptak.