Målet med prosjektet er å redusere plastforbruket og de miljømessige utfordringene knyttet til plast. Samtidig skal emballasjens funksjon ivaretas: å bevare matkvalitet og unngå eller redusere matsvinn.

For å oppnå dette, og i tillegg imøtekomme ulike produkters behov for emballering, skal flere strategier utvikles og testes:

  • plast erstattes med fiber (Reduce by Replace),
  • mindre plast ved redusert materialforbruk (Reduce by Reduction) og
  • økt bruk av materialer som kan materialgjenvinnes (Reduce by Recycle).

Prosjekteier er BAMA, og i tillegg deltar andre næringsmiddelbedrifter, emballasjeprodusenter, en etikettprodusent og en pakkemaskinleverandør.

Næringsmiddelbedriftene har fokus på å redusere plastemballasje og det er valgt ut noen produkter for testing av nye emballasjeløsninger.

Prosjektet fokuserer på materialer og løsninger som er bærekraftige; at de er fra fornybare kilder, er gjenvinnbare, fungerer i produksjon/ pakkeprosess, under transport og lagring og samtidig aksepteres av forbruker og er enkle å sortere og materialgjenvinne. Det er manglende kunnskap om nye materialer som ivaretar de tekniske sidene og som i tillegg sikrer mattrygghet, produktkvalitet og holdbarhet og ikke resulterer il økt matsvinn.

Det skal også gjøres livsløpsanalyser, som kvantifiserer miljøaspektet både for eksisterende og nye emballasjeløsninger for å sikre at en forbedring på et område ikke vil gi en forverring på et annet.

Prosjektresultatene vil bli anvendt av de deltakende bedriftene, først og fremst ved å ta i bruk nye emballasjeløsninger som vil kunne bidra til å redusere mengden plastavfall, øke materialgjenvinning, redusere klimafotavtrykk og forsøpling – og dermed også ha stor samfunnsmessig nytte.

Nofimas rolle i prosjektet

Nofima er prosjektkoordinator og er ansvarlig for prosjektets FoU- aktiviteter. Nofima er ansvarlig for arbeidspakker og aktiviteter som omfatter:

  • Emballeringsteknologi og matkvalitet
  • Kjemisk mikrobiologisk og sensorisk kvalitet
  • Forbrukerkunnskap:
    • H1: Reduce by replace
    • H2: Reduce by Reduction
    • H3: Reduce by recycle
    • H5: Forbruker og kommunikasjon

Nofima er leder av produktspesifikke case i prosjektet (Bama, Grilstad, Norsk kylling og Mills).

Publikasjoner