Faktorer som påvirker utvalg av økologiske produkter i norsk dagligvare
Publikasjonsdetaljer
Utgiver : Nofima AS
Internasjonale standardnummer
:
Trykt
:
978-82-8296-758-7
Publikasjonstype : Nofimas rapportserie
Serier : Nofima rapportserie 24/2023
År : 2023
Lenker
:
ARKIV
:
hdl.handle.net/11250/3108840
Forskningsområder
Markedsstudier
Bærekraft
Forvaltning og rammevilkår
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
Denne rapporten inngår som en del av Nofima’s leveranse til Landbruksdirektoratet i prosjektet «Produktutvikling av økologisk mat og drikke fra norsk jordbruk». Representanter fra norske dagligvarekjeder har blitt intervjuet om utvikling i markedet for økologiske produkter i Norge. De har blitt spurt om utvikling i etterspørsel og tilbud av økologiske produkter, barrierer i markedet for omsetning av økologiske produkter og mulige tiltak dersom man ønsker å øke omsetningen av økologisk mat. Resultatene viser at hvis man ønsker å øke omsetning av økologisk mat i Norge bør det defineres konkrete politiske mål/ambisjoner og det finnes potensiale i markedet for økt omsetning av frukt, grønt og meieriprodukter. Tiltak for økt bruk av økologisk mat innen storhusholdningssektor bør videreføres, det må jobbes med omdømmebygging og kvalitet, og man bør synliggjøre at økologiske prinsipper er positivt for et bærekraftig landbruk i Norge.