Målet med prosjektet er å etablere en iterativ samarbeidsmodell i matbransjen mellom matprodusenter og kantiner for å øke inovasjonstakten og drive forskning for å øke andelen bærekraftig mat i kantiner og butikhyllene.

Sist oppdatert

Les på engelsk

Start

01. apr 2021

Slutt

31. mar 2024

Finansiert av

Norges forskningsråd IPN

Samarbeid

Coor, Orkla, Hoff, Foodback og Æra

Bakgrunn

Nesten 70 prosent av oss synes det er vanskelig å spise i tråd med kostholdsrådene og å velge et bærekraftig mat-alternativ.

Rundt 1,1 millioner lunsjer spises i kantiner i Norge hver dag. Dette utgjør en sterk arena for introduksjon og testing av mer bærekraftige matprodukter men krever ny kompetanse og samarbeidsmodell mellom aktørene. . 

Mål

Prosjektet har som mål å etablere en samarbeidsmodell i matbransjen mellom matprodusenter og kantiner for å øke innovasjonstakten og drive forskning for å øke andelen bærekraftig mat i storhusholdningsbransjen og butikkhyllene.

Dette gjør vi

Kompetanseheving i kantiner gjennom å forstå nåværende kompetanse rundt bærekraftig mat, etablere en prosjektstandard og lage en første versjon av et opplæringsprogram.

Forstå forbrukernes matvalg i kantiner og utvikle intervensjoner / tiltak for å øke inntak av bærekraftige matvarer. Her kommer Nofimas forbrukerforsknings- og innovasjonskompetanse inn gjennom spørreundersøkelser, interaktive fokusgrupper og observasjoner.

Forstå produktutviklingsprosess og mulighet for å bruke kantiner som testarena (case studier). Utvikle ny samarbeidsmodell / forretningsmodell mellom aktørene samt en ny digital platform for data og innsiktsgenerering mellom aktørene. Her kommer Nofimas innovasjonskompetanse inn.