Food(R)evolution
Kantiner som innovasjonsarena og endringspådriver for bærekraftige matvaner
Målet med prosjektet er å etablere en iterativ samarbeidsmodell i matbransjen mellom matprodusenter og kantiner for å øke inovasjonstakten og drive forskning for å øke andelen bærekraftig mat i kantiner og butikhyllene.
Start
01. apr 2021
Slutt
31. mar 2024
Finansiert av
Norges forskningsråd IPN
Samarbeid
Coor, Orkla, Hoff, Foodback og Æra
Prosjektleder(e):
Bakgrunn
Nesten 70 prosent av oss synes det er vanskelig å spise i tråd med kostholdsrådene og å velge et bærekraftig mat-alternativ.
Rundt 1,1 millioner lunsjer spises i kantiner i Norge hver dag. Dette utgjør en sterk arena for introduksjon og testing av mer bærekraftige matprodukter men krever ny kompetanse og samarbeidsmodell mellom aktørene. .
Mål
Prosjektet har som mål å etablere en samarbeidsmodell i matbransjen mellom matprodusenter og kantiner for å øke innovasjonstakten og drive forskning for å øke andelen bærekraftig mat i storhusholdningsbransjen og butikkhyllene.
Dette gjør vi
Kompetanseheving i kantiner gjennom å forstå nåværende kompetanse rundt bærekraftig mat, etablere en prosjektstandard og lage en første versjon av et opplæringsprogram.
Forstå forbrukernes matvalg i kantiner og utvikle intervensjoner / tiltak for å øke inntak av bærekraftige matvarer. Her kommer Nofimas forbrukerforsknings- og innovasjonskompetanse inn gjennom spørreundersøkelser, interaktive fokusgrupper og observasjoner.
Forstå produktutviklingsprosess og mulighet for å bruke kantiner som testarena (case studier). Utvikle ny samarbeidsmodell / forretningsmodell mellom aktørene samt en ny digital platform for data og innsiktsgenerering mellom aktørene. Her kommer Nofimas innovasjonskompetanse inn.
Lignende prosjekter