Strukturendringer i kystflåten – hvordan, hvorfor og konsekvenser
Publikasjonsdetaljer
Tidsskrift : Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi , vol. 33 , p. 1–21 , 2023
Internasjonale standardnummer
:
Trykt
:
0803-6799
Elektronisk
:
1891-0998
Publikasjonstype : Vitenskapelig artikkel
Sak : 1
Forskningsområder
Fangst
Økonomi og lønnsomhet
Forvaltning og rammevilkår
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
Norske fangstreguleringer har lange tradisjoner for å dele fartøygruppene inn etter fartøystørrelse. Tidligere var dette først og fremst viktig for å unngå konflikter på fiskefeltet. Ved innføring av totalkvoter og fartøykvoter ble fartøyets lengde en viktig parameter for å fordele kvoter mellom fartøygrupper. Restriksjoner på fartøyets lengde begrenser imidlertid mulighetene for innovasjon og effektivitet i fiske. I denne artikkelen studeres hva som skjedde når myndighetene endret størrelsesmålet fra fartøylengde til lasteromsvolum blant de lengste fartøyene i kystfiskeflåten.