Strukturendringer i kystflåten – hvordan, hvorfor og konsekvenser
Publikasjonsdetaljer
Tidsskrift : Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi , vol. 33 , p. 1–21 , 2023
								
									Internasjonale standardnummer
									:
								
								
																	Trykt
									:
									0803-6799
									
																	Elektronisk
									:
									1891-0998
									
															
Publikasjonstype : Vitenskapelig artikkel
Sak : 1
									
										Lenker
										:
									
									
																			ARKIV
										:
										
																						hdl.handle.net/11250/3054123
											
										
										
																	
Forskningsområder
Fangst
Økonomi og lønnsomhet
Forvaltning og rammevilkår
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
Norske fangstreguleringer har lange tradisjoner for å dele fartøygruppene inn etter fartøystørrelse. Tidligere var dette først og fremst viktig for å unngå konflikter på fiskefeltet. Ved innføring av totalkvoter og fartøykvoter ble fartøyets lengde en viktig parameter for å fordele kvoter mellom fartøygrupper. Restriksjoner på fartøyets lengde begrenser imidlertid mulighetene for innovasjon og effektivitet i fiske. I denne artikkelen studeres hva som skjedde når myndighetene endret størrelsesmålet fra fartøylengde til lasteromsvolum blant de lengste fartøyene i kystfiskeflåten.

