I prosjektet OPTIEgg vil vi utnytte det betydelige potensialet av «hele egget» til å utvikle nye innovative matprodukter, sier Nofimaforsker Mona Pedersen

OPTIEgg

Optimal verdiøkning av eggprodukter

 Råvare og prosess  

Prosjektet vektlegger optimal utnyttelse av hele egget som råvare inn mot matindustrien, samt betydningen egg og eggprodukter kan ha inn mot folkehelsa.

Tidspunkt:1. mai 2018 – 30. april 2021
Finansiering: Norges forskningsråd (Bionær)
Samarbeid:Konsortiet består av tre norske næringsmiddelprodusenter (Nortura, Norilia, og Orkla), en utenlandsk (Danæg) og tre forskningspartnere (Nofima, NMBU, UiO)
Kontaktperson
Portrettbilde av Mona Elisabeth Pedersen
Mona Elisabeth Pedersen

Seniorforsker
Tlf.: +47 934 05 055
mona.pedersen@nofima.no

Et egg, bestående av eggeplomme, eggehvite, eggeskall og eggeskallmembran er et produkt med stort potensiale for innovasjon. Det er mulig å påvirke og optimalisere næringsverdien til eggeplommen ved å forandre miljøet eller fôringen av verpehønsene.

Både eggehviten og bi-produktene eggeskall og eggeskallmembran har gunstige egenskaper, med potensiale som bioaktive ingredienser i matprodukter.
– I OPTIEgg vil vi utnytte det betydelige potensialet av «hele egget» til å utvikle nye innovative matprodukter, sier Mona Pedersen, prosjektleder for forskningen i OPTIEgg.

Mål

Prosjektets hovedmål er å benytte ingredienser fra hele egget til å utvikle nye produkter med gunstige funksjonelle og sunne egenskaper i løpet av prosjektperioden på tre år.

Dette skal oppnås ved:

  • Funksjonelle, sensoriske og bioaktive vurdering av eggehvite, eggeskall og eggeskalsmembran som ingredienser
  • Dokumentasjon av eggehvite og eggeskallmembran som en bioaktiv ingrediens i matprodukter gjennom in vitro modeller, prekliniske og kliniske intervensjonsstudier
  • Øke D-vitamin innhold i eggeplommen gjennom å UV-lys behandle verpehøns.

Prosjektet vil bidra mot økt konkurransekraft til norsk matindustri gjennom utvikling av nye ingredienser og produkter, i tillegg økt konkurransekraft til norske bønder ved nytt UV-belysningssystem som forbedrer næringsverdien til egg.  Prosjektet vil også bidra til det grønne skiftet i norsk økonomi gjennom økt utnyttelse av bi-produkter til mat, i tillegg til reduksjon av samfunnskostnader koblet til aldersrelaterte plager gjennom utvikling av mat med helsefortrinn

Prosjektdeltakere

Konsortiet består av tre norske næringsmiddelprodusenter (Nortura, Norilia, og Orkla), en utenlandsk (Danæg) og tre forskningspartnere (Nofima, NMBU, UiO).

Relatert innhold