Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet vurdert fem alternative modeller for kvotefordeling i det kvoteregulerte kongekrabbefisket. Rapporten peker på styrker og svakheter ved de ulike modellene sammenlignet med dagens ordning. 

Sist oppdatert

Publisert

Morgan Lillegård  

Forskergruppen har vurdert modellene opp mot sentrale forvaltningsmål. Disse er å tilgodese fiskere som er mest negativt berørt av kongekrabbe, øke lønnsomhet og profesjonalisering, støtte landindustrien i Øst-Finnmark, og sikre at kongekrabbefisket forblir et supplement til annet fiske.  

– Ingen av modellene oppfyller alle målene perfekt, men noen skiller seg ut som mer lovende enn andre, litt avhengig av hvilket av forvaltningsmålene en ønsker å oppnå, sier forsker John R. Isaksen ved Nofima.

Forskerne peker også på utfordringer med å treffe målet om å tilgodese de mest berørte fiskerne, da sammenhengen mellom fangstverdi fra andre arter (omsetningskravet) og negativ påvirkning av kongekrabbe ikke er entydig.  

Rapporten anbefaler å vurdere indeksering av omsetningskravet i takt med prisutviklingen i fiskeriene og understreker viktigheten av å vurdere praktisk gjennomførbarhet og aksept i næringen før eventuelle endringer implementeres.  

Alternativer

Her er de fem alternative fordelingsmodellene til dagens ordning for kvotefordeling av kongekrabbe: 

  1. Modell 1: Økt omsetningskrav til 500.000 kroner for full kvote 
  1. Modell 2: Nytt kvotetrinn på 0,75 med omsetningskrav på 300.000 kroner. Kvotetrinnet 0,25 utgår, og inntektsgrensen for kvotefaktor 0,1 øker fra kr 25.000 til kr 50.000. Full kvote krever 500.000 kroner i omsetning som i Modell 1. 
  1. Modell 3: Full kvote for heltidsfiskere (blad B) og halv kvote for deltidsfiskere (blad A). 
  1. Modell 4: Full kvote for fartøy under 11 meter og halv kvote for fartøy større enn 11 meter. 
  1. Modell 5: Full kvote for fartøy med deltakeradgang i lukket gruppe torsk, halv kvote for andre finnmarksfartøy. 

Publikasjon

Kontaktpersoner