Norskproduserte vegetarprodukter har framgang, men det er nedgang i salget totalt
Det norske markedet for plantebaserte produkter nådde en topp i 2021, deretter har det falt noe tilbake. Ikke desto mindre; markedet er tre ganger så stort som i 2016.
Nofimas rapport «Utvikling i salg av plantebaserte produkter i Norge» avdekker at salget av kjøttalternativer og plantedrikker har falt tilbake til 2020-nivå etter en topp i 2021.
Andre viktige funn:
- Norskproduserte produkter tar større markedsandeler
- Havredrikk har blitt nordmenns foretrukne plantedrikk
- Større forskjeller i næringsinnholdet i plantebaserte kontra animalske produkter
– Funnene kan tyde på at vi ser en normalisering av markedet, noe som også er vist i andre land. Det er positivt at norske bedrifter er kommet mer på banen, sier seniorforsker og en av rapportforfatterne Øydis Ueland i Nofima.
Større markedsandeler til norskproduserte vegetarprodukter
Blant de bestselgende, plantebaserte kjøtterstatterne har det vært en økning av produkter produsert i Norge. Produktene har også et bredere råstoffgrunnlag.
Det mest solgte kjøttalternativet i Norge er, som i 2019, Liv Laga Plantebasert Burger Original fra Hoff. Burgeren er produsert i Norge, og inneholder hovedsakelig norske råvarer. Hovedingrediensen er potet.
I 2019 var dette det eneste norskproduserte kjøttalternativet på ti-på-topp-listen. Nå dominerer kjøttalternativer produsert i Norge listen: Nummer to på listen er Orkla Foods Norways Naturli’ burger, på fjerdeplass ligger Bamas Veggisrull Falafel fulgt av Mills Grønnsakspostei. Mens Finsbråtens Grillpølser Go’Vegan inntar 8.plassen.
Disse tallene er basert på omsetningen via Asko, og det dekker 43 prosent av det norske dagligvaremarkedet.
Havredrikk er favoritten blant plantedrikkene
Utenlandske produsenter og importerte råvarer er fremdeles dominerende for plantedrikkene. Oatlys havredrikkvarianter inntar halvparten av plassene på plantedrikkenes liste over de ti mest solgte, og av disse de tre øverste. Tines Gryr er så vidt inne på listen, med 10. plass.
– Plantedrikker brukes som regel i situasjoner der man ellers ville servert melk. Havredrikker er mest populære, deretter følger soya- og mandeldrikker, sier Nofimaforsker Sveinung Grimsby, medforfatter av rapporten.
Næringsinnholdet i plantebaserte alternativ
Mange plantedrikker har høyt innhold av karbohydrater, og er populære på grunn av god smak. Det er stor forskjell på næringsinnholdet i de ulike plantedrikkene. Flere er tilsatt vitaminer og mineraler for å bidra til det daglige næringsinntaket.
Plantedrikker basert på soya har et godt innhold av protein. De øvrige plantedrikkene har lavt proteininnhold. Det er omtrent like mye vitamin B i havredrikk og mandeldrikk, som i melk. Vitamin D og kalsium er tilsatt i flere av plantedrikkene.
Fra et ernæringsmessig ståsted har det vært en utvikling i kjøttalternativene fra 2019 til 2023. Flere av alternativene på bestselgerlisten har lavere proteininnhold, men høyere fettinnhold enn i 2019. De fleste produktene er over anbefalt saltinnhold, men saltinnholdet er på lik linje med tilsvarende kjøttprodukter. Både fett og salt bidrar til mer smakfulle produkter.
– Det er viktig at forbrukerne er klar over næringsinnholdet i de ulike plantedrikkene og kjøttalternativene, slik at de kan ta informerte valg, avslutter Øydis Ueland.
Rapport: Utvikling i salg av plantebaserte produkter i Norge
Denne artikkelen er basert på følgende rapport: