I tre år har forskere studert barn og deres smak. Det har resultert i interessante resultat.

Sist oppdatert

Publisert

Wenche Aale Hægermark  

Foruten forskere fra Nofima presenterte også fagfolk fra INRA, Universitetet i Oslo og Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA) sine studier.

Deltakerbedriftenes nytteverdi ble fortalt av Bama, Kavli og Orkla. De fremhevet spesielt kunnskapen om hvordan de bør gjennomføre undersøkelser med barn for å få gyldige svar. Det utvidede nettverket de har fått tilgang til er også viktig for dem.

I forskningsprosjektet «Barn og smak» ønsket forskerne å finne ut om barnas smaksfølsomhet endrer seg med alderen. Alle de fem grunnsmakene ble testet, og utslagene var størst på søthet.

Fra 2015 til 2017 deltok 180 barn fra 18 ulike barnehager i testene. De samme barna var med i denne longitudinelle studien da de var både fire, fem og seks år.

Deltakere på Barn&Smak-seminaret fikk høre interessante resultatet fra prosjektet med samme navn.

Det magiske vannet

Hvor godt kjenner barn søtsmak, og hvordan utvikler sensitiviteten seg når barna blir eldre? Dette er et av spørsmålene forskerne har søkt svar på i prosjektet.

– Vi brukte elementer fra spill for å få svar på hvordan barna opplevde søtheten. I testen der vi skulle teste hvor sensitive barna var for søtsmak, fikk de i oppgave å finne det magiske vannet. Dette var vann med søtsmak, og graden av søthet varierte fra ganske søt, via litt søt til ørlite søthet, forteller prosjektets doktorgradstipendiat Frida Vennerød i Nofima.

En annen oppgave barna fikk var å hjelpe bamse med å finne den beste drikken og beste sjokoladen til bursdagsfesten. Barna skulle velge mellom varianter med ulik søthetsgrad. Disse testene ble utført på barna både når de var fire, fem og seks år. Det er slik at de som foretrekker det søteste produktet har lavest sensitivitet for søtsmak.

– Langt flere seksåringer foretrakk den søteste drikken og sjokoladen sammenliknet både med fire- og femåringer. Blant fireåringene foretrakk omtrent halvparten den søteste drikken. Ved fem års alder var det 59 prosent som valgte den søteste varianten, blant seksåringene var det 72 prosent, sier Frida Vennerød.

For sure drikker var det ingen forskjell mellom de ulike aldersgruppene, men det var store forskjeller mellom de ulike barna. For bitterhet var det ingen signifikante forskjeller for drikken, men det ser ut til å være forskjeller for mørk sjokolade.

Smakspreferanser fra fødselen

Denne skogsplaten er laget av en student ved Arkitekt- og designhøyskolen i Oslo. Nå skal det undersøkes om det vil stimulere barn til å spise mer og flere typer grønnsaker.

I studiene av fire- til seksåringer er det naturlig å ha smakspreferanser fra spedbarnsalderen i bakhodet. Den anerkjente forskeren Sophie Nicklaus, fra franske INRA fortalte om smakspreferanser i tidlige år. Nyfødte liker grunnsmakene søt og umami, misliker det sure og bitre mens salt oppleves ulikt.

Ved 6 måneders alder fortrekker babyer søt, salt og umami fremfor vann, men ved 20 måneders alder er det kun det søte som vinner over vannet.

Er det greit å leke med maten nå?

Hensikten med «Barn og smak»-prosjektet er å få barn og unge til å spise sunnere. Designstudenter ved Arkitekt- og designhøyskolen i Oslo fikk derfor i oppgave å designe spiseredskaper som stimulerer til deltakelse, lek og utforskning av grønnsaker.

– Vi ønsker å undersøke effektene av stimulerende spiseredskap, fordi tidligere studier indikerer at det å leke med mat gjør barn mer mottakelige for å smake på ny mat, forteller prosjektlederen for «Barn og smak», Valérie Almli, seniorforsker i Nofima.

Fakta fra forskningen

Forskningen i prosjektet «Barn og smak» er finansiert av Forskningsmidler for jordbruk og matindustri samt Orkla Foods Norge, Tine, Norgesmøllene, Kavli, Bama og Måltidets Hus v/NCE Culinology. Deler av forskningen er utført i det strategiske forskningsprogrammet FoodSMaCK, finansiert av Fondet for forskningsavgift på landbruksprodukter.

I brosjyren «Barn og smak» kan du lese om barns smakssanser. Du finner den vedlagt nederst på siden.

Kontaktperson