Differences in harvesting and marketing strategies between Iceland and Norway
Publikasjonsdetaljer
Tidsskrift : Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi , vol. 25 , p. 21–36 , 2015
Internasjonale standardnummer
:
Trykt
:
0803-6799
Elektronisk
:
1891-0998
Publikasjonstype : Vitenskapelig artikkel
Sak : 1
Lenker
:
ARKIV
:
hdl.handle.net/11250/2650757
FULLTEKST
:
http://okonomiskfiskeriforskni...
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
Norge og Island har lenge vært konkurrenter. De fanger mange av de samme artene og produserer like produkter som eksporteres til et globalt marked. Flere forhold tyder på at islandsk fiskeindustri har hatt bedre lønnsomhet enn den norske. Denne analysen retter derfor oppmerksomheten mot om industrien på Island og i Norge har valgt ulike høstings- og markedsstrategier. I analysen benyttes data fra fangst og produksjon av hvitfisk i de to landene. Resultatene i analysen viser at islandsk fiskeindustri har valgt en annen markedsstrategi enn den norske. Islendingene produserer langt mer høyt priset ferske filetprodukter enn nordmennene. Denne markedsstrategien er godt koordinert med høstingsstrategien som er valgt. Særlig påfallende er det at en langt større andel av fisken fanges med krokredskaper enn i Norge. I Norge er det valgt en lavprisstrategi. Her fanges fisken i en intens vintersesong og garn er et effektivt og dominerende fangstredskap. Den norske produktporteføljen er da også dominert av konvensjonelle produkter. I tillegg eksporteres det en stor andel ubearbeidet rund hvitfisk – både fersk og rundfrossen. I analysen diskuteres det om nordmenn kan kopiere islendingenes fangst – og produksjonsstrategi. Det konkluderes med at det er mulig å kopiere islendingens forvaltning av fiskeressursene og regler for økonomisk organisering. Islendingene har imidlertid bestander med et annet vandringsmønster enn de norske. Det vil derfor være vanskelig for nordmenn å kopiere islendingens suksess – selv om det blir gjort forsøk på å kopiere islandsk forvaltning.