Segmentering av det norske ungdomsmarkedet for middagsmat, fisk og fiskeretter
Publikasjonsdetaljer
Utgiver : Nofima AS (tidligere Fiskeriforskning)
Internasjonale standardnummer
:
Trykt
:
82-7251-514-8
Publikasjonstype : Nofimas rapportserie
Serier : Nofima rapportserie 4/2003
År : 2003
Lenker
:
ARKIV
:
http://hdl.handle.net/11250/28...
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
Målsettingen med denne rapporten har vært å identifisere og drøfte mulige segmenter i det norske ungdomsmarkedet for fisk, fiskeretter og andre sentrale middagsretter. Resultatene er basert på en landsomfattende og representativ spørreundersøkelse gjennomført i utvalgte skoler over hele landet. Vi kom frem til tre sentrale segmenter basert på en klassifisering av ungdoms interesser, holdninger, aktiviteter og livsstil. Det største segmentet (40 % av utvalget) fikk navnet ”De sunne og aktive”, og er blant annet kjennetegnet av en positive holdning til fisk. De andre to segmentene, ”De nytelsesorienterte” og ”De passive” var derimot mer negative til fisk og fiskeretter som middagsmat. Våre resultater viste også signifikante forskjeller mellom segmentene med hensyn til kjønn, alder, bosted og geografi. Praktiske implikasjoner for hvordan en bør møte ungdommens behov, holdninger og livsstil i produktutvikling og markedsføring av fisk er drøftet i rapportens siste del.