Sammendrag på norsk
Publikasjonsdetaljer
Tidsskrift : Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi , vol. 23 , p. 37–44 , 2013
Internasjonale standardnummer
:
Trykt
:
0803-6799
Elektronisk
:
1891-0998
Publikasjonstype : Vitenskapelig artikkel
Sak : 1
Lenker
:
FULLTEKST
:
http://okonomiskfiskeriforskni...
ARKIV
:
hdl.handle.net/11250/2650752
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
Matindustrien har de siste årene møtt krav om mer miljøvennlige produkter og effektive måter å kommunisere dette på. Behovet er åpenbart i sjømatindustrien hvor hensyn til miljø, etisk produk-sjon og økonomisk bærekraft er pådrivere for økt kunnskap om hvordan produkter og bedrifter på-virker bærekraft. Hvordan disse bekymringene og behovene omsettes til krav fra industrien er dårlig beskrevet i litteraturen. Denne studien ser nærmere på hvordan ulike "stakeholders" i verdikjeden kan bruke data om bærekraft i markedsføringstiltak, intern benchmarking og forbedring av miljø-messige påvirkning. Hovedutfordringen er å designe et måleverktøy som kan brukes ved forskjellige betingelser og fortsatt opprettholde integriteten.