Økt konsum av sjømat i Norge. Muligheter og barrierer for norsk sjømatindustri
Publikasjonsdetaljer
Utgiver : Nofima AS
Internasjonale standardnummer
:
Trykt
:
978-82-8296-629-0
Publikasjonstype : Nofimas rapportserie
Serier : Nofima rapportserie 13/2020
År : 2020
Lenker
:
ARKIV
:
hdl.handle.net/11250/2651458
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
De siste årene har sjømatkonsumet i Norge blitt redusert. Denne rapporten ser på muligheter og barrierer innen norsk sjømatindustri for å bidra til økt konsum av sjømat. Denne delen av rapporten er basert på intervju av sentrale personer fra 5 aktører innen norsk sjømatindustri som selger sjømatprodukter til norsk dagligvarehandel. Til slutt sammenlignes og diskuteres resultatene fra intervju av dagligvarehandelen (se Heide, 2019 for fullstendig rapport) og sjømatindustrien. Basert på dette er følgende muligheter og barrierer for økt sjømatkonsum identifisert; økt konsum blant yngre forbrukere, billige og enkle naturelle filetprodukter, bedre samhandling i verdikjeden, gode og stabile rammevilkår, økt bearbeiding og produktutvikling, kommunikasjon om helse, bedre logistikk og kommunikasjon og rettferdig konkurranse.