Forbrukerreaksjoner rundt informasjon om ny teknologi innen matprosessering fra iNOBox
Publikasjonsdetaljer
Utgiver : Nofima AS
Internasjonale standardnummer
:
Trykt
:
978-82-8296-626-9
Publikasjonstype : Nofimas rapportserie
Serier : Nofima rapportserie 10/2020
År : 2020
Lenker
:
ARKIV
:
hdl.handle.net/11250/2648619
Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.
Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no
Sammendrag
Norske forbrukere har generelt lite kunnskap om innovative matvareteknologier, noe som kan skape skepsis når de først hører om slike teknologier. Kommunikasjon om fordeler ved bruk av ny foredlingsteknologi har et stort potensial for fremtidige differensieringsstrategier, avhengig av teknologi og matvarekategori. For noen matkategorier kan innovativ teknologi føre til forlenget holdbarhet og dermed økt bekvemmelighet. Dette kan brukes til å øke aksept for et skifte inn mot disse innovative teknologiene. I tillegg kan informasjon om spesifikke miljøgevinster ved bruk av innovative matforedlingsteknologier øke aksept og betalingsvilje hos forbrukerne. Veloverveid informasjon rundt begrunnelsen for endringer i matproduksjon og foredling er et viktig verktøy for å øke forbrukeraksept og unngå negative, emosjonelle reaksjoner i etterkant – spesielt med tanke på overdramatisering i media.