Gå til hovedinnhold
Publisert 2018

Read in English

Publikasjonsdetaljer

Utgiver : Nofima

Internasjonale standardnummer :
Trykt : 978-82-8296-563-7

Publikasjonstype : Nofimas rapportserie

Bidragsytere : Gonera, Antje; Milford, Anna Birgitte

Serier : Nofima rapportserie 25/2018

År : 2018

Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.

Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no

Sammendrag

På kort tid har det vært en rask økning i markedet for norske planteproteinprodukter, noen importeres og andre blir produsert i Norge. Andre land har et mye mer modent marked når det gjelder til produsenter, teknologi og produktportefølje. Norske produsenter benytter maskiner som allerede er tilgjengelige for produksjonsprosessene, og hovedsakelig importerte ingredienser som soya- eller erteprotein. Norskproduserte poteter og eggehvite brukes også.
For at planteproteinprodukter skal lykkes i Norge, ser vi tre viktige faktorer:
1. Økt kunnskap om både produksjonsprosesser og forbrukerbehov og preferanser
2. Bransjen må også være villig til å tenke mer banebrytende for å oppnå innovasjoner i dette markedssegmentet
3. Næringslivet og myndigheter kan legge en mye større innsats i å informere forbrukerne, slik at de kan bli kjent med planteproteinprodukter og deres fordeler med hensyn til helse og miljø.

Kontaktpersoner: