Gå til hovedinnhold
Publisert 2000

Read in English

Publikasjonsdetaljer

Tidsskrift : Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi , vol. 10 , p. 7–12 , 2000

Internasjonale standardnummer :
Trykt : 0803-6799
Elektronisk : 1891-0998

Publikasjonstype : Vitenskapelig artikkel

Bidragsytere : Østli, Jens

Sak : 1

Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.

Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no

Sammendrag

Hvalkjøtt er en gammel matvare i Norge, men stopp i hvalfangsten på slutten av 80-tallet og påfølgende begrenset fangst i årene etter samt turbulens rundt lovligheten av hvalfangsten har skapt en ny situasjon for nettopp hvalkjøtt som mat. I en fokusgruppestudie har Fiskeriforskning ønsket å kartlegge holdninger til hvalkjøtt. Særlig synes imaget til hvalkjøtt å være endret fra billig hverdagsmat til en mer eksklusiv vare. Det synes også mulig at hvalkjøtt kan være bærer av andre verdier enn matvarer generelt, kanskje den mest "politiske" matvare vi har i Norge. Hvalkjøtt sliter også med dårlig tilgjengelighet i dagligvaresektoren.