Gå til hovedinnhold
Publisert 2000

Read in English

Publikasjonsdetaljer

Tidsskrift : Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi , vol. 10 , p. 69–77 , 2000

Internasjonale standardnummer :
Trykt : 0803-6799
Elektronisk : 1891-0998

Publikasjonstype : Vitenskapelig artikkel

Bidragsytere : Honkanen, Pirjo

Sak : 2

Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.

Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no

Sammendrag

Sei har lenge vært et "problembarn" for norsk fiskerinæring, med konflikter mellom redskapsgrupper og omsetningsproblemer for å nevne noen. Eksportørene har opplevd stagnasjon på de viktigste markedene, blant annet i Frankrike. Denne artikkelen tar for seg franske konsumenters vurdering av fersk norsk seifilet sammenlignet med eventuelle substitutter som fransk seifilet, dypskinnet seifilet og alaska pollock. Målet var å finne frem til eventuelle forskjeller i produktprofilene, som kan brukes i markedsføringsarbeid. Konsumentene var svært tilfreds med alle fire produktene. Profilene langs 18 produktattributter var relativt like, og det var få oppfattede forskjeller mellom produktene, særlig etter tilberedning og konsum. Forskjellen var størst for egenskaper som farge og utseende. Den norske seifileten kom dårligst ut sammenlignet med de andre produktene. Selv om farge var et viktig evalueringskriterie for konsumentene, synes ikke dypskinning av seifileten å ha noe for seg. Konsumentene syntes ikke å være villige til å betale mer for produktet.

Kontaktpersoner: