Publisert 2013

Les på engelsk

Publikasjonsdetaljer

Utgiver : Nofima

Internasjonale standardnummer :
Trykt : 978-82-8296-091-5

Publikasjonstype : Nofimas rapportserie

Bidragsytere : Grini, Ida Synnøve Bårvåg; Bugge, Annechen Bahr; Granli, Britt Signe; Mortvedt, Hilde Skotland; Honkanen, Pirjo; Ueland, Øydis

Serier : Nofima rapportserie 24/2013

År : 2013

Har du spørsmål om noe vedrørende publikasjonen, kan du kontakte Nofimas bibliotekleder.

Kjetil Aune
Bibliotekleder
kjetil.aune@nofima.no

Sammendrag

Aktive eldre er opptatt av mat og måltider og helse. Matvanene forandrer seg over tid ettersom barna flytter ut, de får en diagnose relatert til kostholdet eller de blir alene. Ved diagnoser som hjerte- karsykdom eller Type 2- diabetes øker de innkjøpet av frukt, grønnsaker og fisk. Det gir også en bevisstgjøring på valg av produkter med lite fett, sukker og salt. De er opptatt av å forsvare sine valg når det gjelder matvarer som de mener de burde ha unngått, eller spist mindre av. Lettvinthet er viktig ved matlaging og restemat er ofte på middagsmenyen. Aktive eldre er opptatt av pris. De kjøper det de har lyst på, men sjelden av det dyreste merket. Økologi er ikke et tema de har tatt stilling til, men de vil gjerne resirkulere og bruker mye tid på kildesortering. Sunnhetsaspektet, men også smaken var viktige faktorer ved valg av mat. Det er motivert for å drive daglig fysisk aktivitet ved enten å gå tur, gå til butikken eller være på treningssenter. Ferskhet, friskhet og sunnhet er de kvalitetsegenskapene de eldre forbrukerne legger spesielt vekt på ved kjøp av mat. Dette vil si produkter som i liten grad er bearbeidet, inneholder få tilsetningsstoffer, samt at de i liten grad er endret fra sin opprinnelige form. Den eldre forbruker legger også betydelig vekt på at mat- og drikkeprodukter skal være produsert i Norge. De er tilsynelatende mere opptatt av å ikke veie for mye enn å forebygge underernæring.

Kontaktpersoner: