NOFOMARC arrangeres i Tromsø i år, med Nofima som praktisk arrangør. Fra venstre professor Wim Verbeke fra Universitetet i Ghent, forskningssjef Pirjo Honkanen i Nofima og professor Kåre Skallerud fra Handelshøgskolen i Tromsø. (Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress)

Fagkonferanse om mat og marked

Hvor motivert er egentlig vi forbrukere til å begynne å spise alternative proteinkilder, for eksempel insekter? Dette er blant temaene mat- og markedsforskerne diskuterer i Tromsø denne uka.

Kontaktperson
Portrettbilde av Pirjo Honkanen
Pirjo Honkanen

Forskningssjef
Tlf.: +47 915 94 520
pirjo.honkanen@nofima.no

Nofima Tromsø har sammen med Handelshøyskolen ved UiT – Norges arktiske universitet – samlet forskere på mat og marked til fagkonferanse.

Dette er tredje gang konferansen NOFOMARC arrangeres, og den er et samarbeid mellom Nofima, , UiT – Norges arktiske universitet, Universitetet i Stavanger og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). I 2013 var den i Stavanger, i 2015 på Ås og i år er altså Tromsø vertskap.

Samarbeidspartnere

– Vi som er på denne konferansen kjenner hverandre litt fra før og samarbeider en del. Målet er å utvide deltakernes perspektiver ved å belyse de mange sidene av forskning på matmarkeder og matforbruk, sier forskningssjef Pirjo Honkanen ved Nofima, som er ansvarlig for den praktiske gjennomføringen av arrangementet sammen med Kåre Skallerud og Svein Ottar Olsen fra Handelshøgskolen.

Hun har invitert professor Wim Verbeke fra Universitetet i Ghent, Belgia, som hovedinnleder. Det er også han som blant annet avslører forskningsnytt vedrørende insekter som proteinkilde for mennesker.

Professor Wim Verbeke fra Universitetet i Ghent innledet seminaret. Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress

– Jeg tar gjerne imot spørsmål underveis i foredraget, men kan allerede nå avsløre at nei, jeg har ikke smakt insekter selv, innleder han humørfylt foredraget sitt.

Utvikle ny forskning

Konferansen er i ferd med å bli et av Norges viktigste forum for forskning på mat og matmarkeder. Konferansen retter seg mot vitenskapsfolk, forskere og praktikere både nasjonalt og internasjonalt. Studenter både ved Norges Fiskerihøgskole og Handelshøgskolen ved UiT var velkommen til å følge åpningsforedraget.

– Formålet er å dele aktuell forskning og utvikle interessante nye forskningsideer gjennom samspillet mellom deltakerne, forklarer Honkanen.

 Markedsforskning  

Relatert innhold