4. september 2020
https://nofima.no/nyhet/2020/09/mikrobolgebruk_europeere/
Forskere har spurt forbrukere over hele Europa om deres mikrobølgevaner. Svarene tyder på at mange ikke vet hvordan de best skal bruke mikroen for å lage sunn og næringsrik mat.
nyhet
forbrukerinnsikt, mikrobølger, prosessteknologi, varmebehandling
7. februar 2018
https://nofima.no/nyhet/2018/02/we-make-sense-om-smaksforstaelse-og-matinnovasjon/
Sjekk frysedisken for grønnsaker neste gang du går i butikken. Kanskje vil den snart se helt annerledes ut.
nyhet
Design Thinking, forbrukerinnsikt, fryste grønnsaker, innovasjon, offentlig innovasjon, sensorikk, smaksforståelse
https://nofima.no/prosjekt/safeconsume/
Det overordnede målet med dette store EU-prosjektet er å redusere helsebelastningene fra matbårne sykdomsfremkallende bakterier. For å nå dette målet trenger forskere, myndigheter, markedsaktører og forbrukere oppdatert kunnskap og nye verktøy.
prosjekt
forbrukerinnsikt, innovasjon, kjøkkenhygiene, patogener, sykdomsfremkallende bakterier
https://nofima.no/prosjekt/primefish/
Det overordnede målet med PrimeFish er å forbedre den økonomiske bærekraften til den europeiske fiskeri- og akvakultursektoren.
prosjekt
akvakultur, fiskeri, forbrukerinnsikt, konkurranse, markedsforskning, matmerking, oppdrett, økonomi, sertifisering, sjømat, sjømatmarkeder, sosial bærekraft, verdikjede
29. august 2016
https://nofima.no/nyhet/2016/08/viktig-med-riktig-farge-pa-makrell/
Fargen på fileten kan bety vinn eller forsvinn for norske produsenter når de skal entre det japanske markedet med egenproduserte makrellfileter.
nyhet
forbrukerinnsikt, kvalitet, makrell, pelagisk, sjømatkvalitet
4. mars 2016
https://nofima.no/nyhet/2016/03/laer-a-smake-selv/
Små og store matprodusenter kan nå ta i bruk nye, raske metoder som hjelper dem å finne ut hvilke produkter som bør komme i salg.
nyhet
forbrukerinnsikt, hurtigmetoder, statistikk
16. desember 2015
https://nofima.no/nyhet/2015/12/er-okologisk-det-samme-som-naturlig/
En forbrukerundersøkelse i Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Italia viser at folk flest ikke aner hva som menes med «økologisk fisk».
nyhet
forbrukerforskning, forbrukerinnsikt, laks, miljømerke, økologisk, økologisk mat, økologisk sjømat
https://nofima.no/prosjekt/attraktivt-fiskepalegg/
Nordmenn trenger å spise mer fisk, og folk vil ha flere slags fiskepålegg. Forskingsprosjektet har som mål å utvikle et nytt fiskepålegg basert på sunt avskjær av makrell og laks.
prosjekt
forbrukerinnsikt, forbrukerpreferanser, laks, makrell, pålegg, produktutvikling, restråstoff
https://nofima.no/prosjekt/sensoriske-strategier-og-forbrukerinnsikt-for-sunn-og-velsmakende-mat/
Det er et stort potensial for bedre helse i befolkningen ved bedre kostholdsvaner. Hovedmålet med dette forskningsprogrammet er å etablere forskningsbasert kunnskap om hvordan sensoriske strategier og forbrukerinnsikt kan bidra til et sunt og velsmakende kosthold i befolkningen.
prosjekt
forbrukerinnsikt, sensorikk, smak
https://nofima.no/forskningsomrade/sensorikk-forbruker-og-innovasjon/
Smak og matopplevelse er avgjørende for forbrukernes valg av mat. Vi forsker på smaksopplevelse, forbrukeratferd og innovasjonsprosesser. Målet er å øke verdiskaping til matprodusentene og å bidra til et sunt og bærekraftig samfunn.
forskning
forbrukerinnsikt, innovasjon, sensometri, sensorikk, smak