16. januar 2017
https://nofima.no/nyhet/2017/01/dette-eplet-er-for-stygt/
Ville du kjøpt et klemskadet eple? Ikke? Hva med å spise det hvis det ligger på fruktfatet hjemme? Hva med å kjøpe en klemskadet juicekartong? En kjekspakke med noen knuste kjeks? Eller en agurk bøyd i en halvsirkel? Eller melk og yoghurt som går ut på dato i dag?
nyhet
forbruker, forbrukeraksept, forbrukerpreferanser, matsvinn
https://nofima.no/prosjekt/iscenesettelse-av-matinnovasjon/
Møte utfordringer, forbedre metodikk og utforske nye arenaer. Mat- og drikkevareindustrien skårer lavt på FoU-investeringer og innovasjonsevne. Hovedmålet med dette prosjektet er å stimulere til nyskaping i norsk mat- og drikkevareindustrien.
prosjekt
forbruker, innovasjon, innovasjonsareaner, innovasjonsmetodikk
30. mars 2015
https://nofima.no/nyhet/2015/03/tomater-for-enhver-smak/
Tomatsalget eksploderte etter at forskerne fant ut hvor sterke meninger folk faktisk har om tomaten.
nyhet
forbruker, forbrukerpreferanser, tomat
https://nofima.no/prosjekt/barn-og-smak/
Det er et stort potensiale for en bedre helse i befolkningen dersom kostholdet bedres, og det er spesielt viktig å tilrettelegge for sunne og varierte menyer for barn og unge, fordi matvaner etableres i ung alder.
prosjekt
barn, forbruker, mat, sensorikk, smak
7. januar 2015
https://nofima.no/nyhet/2015/01/nye-matvarer-fra-lam-og-sau/
For å utvikle nye produkter av lam og sau kreves kunnskap om smak, forbrukerpreferanser og om hvilke faktorer som gir stabil kjøttkvalitet.
nyhet
forbruker, lam, sau, sensoriskk
9. september 2014
https://nofima.no/nyhet/2014/09/turister-onsker-seg-lekre-sjomatminner/
Gir du turistene smaksprøver, lager praktiske og pene forpakninger for maten som gjør den lett å ta med i kofferten hjem, får du turister til å handle matminner fra Norge, viser ny forskning fra Nofima.
nyhet
forbruker, produktutvikling, sjømat, suvenir, turisme
https://nofima.no/forskningsomrade/markedsforskning/
Markedsforskerne ved Nofima skaper ny innsikt i markedsføringsstrategi og forbrukeratferd relatert til sjømat.
forskning
bærekraft, forbruker, konsept, marked, markedsstrategi, produktutvikling
18. august 2014
https://nofima.no/nyhet/2014/08/lettere-a-lykkes-med-produktnyheter/
Sunnhetstrenden preger mange av nyhetene i dagligvarehyllene. Når matprodusenter introduserer nye matvarer i butikkene, må de kjapt finne ut av om de faller i smak hos forbrukerne. Nå skal en ny programvare gjøre det enklere for produsentene.
nyhet
forbruker, forbrukerinnsikt, open source, produktutvikling, programvare