
PhD
+47 911 66 405
+47 64 97 03 05
valerie.lengard@nofima.no
Publikasjoner i Cristin
Ås
https://nofima.no/person/valerie-lengard-almli/
Seniorforsker
PhD
+47 911 66 405
+47 64 97 03 05
valerie.lengard@nofima.no
Publikasjoner i Cristin
Ås
Seniorforsker
Jeg er seniorforsker i Nofima, hvor jeg har jobbet siden 2008 og har bygget erfaring som prosjektleder i nasjonale og internasjonale prosjekter. Mine forskningsområder er forbrukeratferd og sensorikk, med hovedvekt på forbrukeren. Spesielle interesser inkluderer individualitet i smakssensitivitet, forbrukernes produktaksept og matvalg, adferdsendring mot et bærekraftig samfunn (bl.a. matsvinn og emballasjevalg), barns læringsmekanismer mot et sunt og variert kosthold, metoder for forbrukertesting og forbrukerdrevet innovasjonsprosesser. Jeg har også kompetanse i statistiske metoder, spesielt eksperimentell design og multivariat dataanalyse (sensometri). I tillegg har jeg en bistilling som førsteamanuensis på NMBU og er kursansvarlig for et master kurs i sensorikk ogforbrukerforståelse (MVI340). Jeg har en mastergrad i næringsmiddelfag og sensometri fra ENITIAA, Nantes, Frankrike (1998) og en PhD fra Universitetet for Miljø og Biovitenskap (UMB), Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, Ås, Norge (2012). Jeg har tidligere yrkeserfaring som Kjemometrikonsulent, Produktsjef, Administrerende direktør og Teknologidirektør i statistisk programvare konsernet CAMO AS (1998-2008).
Nordmenn kan deles inn i fem forbrukergrupper. Er du «gourmeten» eller «tilbudsjegeren»?
Almli, Valerie Lengard
2021
Dishwashing sponges and brushes: Consumer practices and bacterial growth and survival
Møretrø, Trond; Moen, Birgitte; Almli, Valerie Lengard; Teixeira, Paula; Ferreira, Vânia B.; Åsli, Anette Wold; Nilsen, Charlotte; Langsrud, Solveig
2021
Sandvik, Pernilla; Laureati, Monica; Jilani, Hannah; Methven, Lisa; Sandell, Maria; Hörmann-Wallner, Marlies; da Quinta, Noelia; Zeinstra, Gertrude G.; Almli, Valerie Lengard
2020
Sandvik, Pernilla; Laureati, M.; Julani, H.; Methven, L.; Sandell, M.; Hörmann-Wallner, M.; da Quinta, N.; Zeinstra, G.G.; Almli, Valerie Lengard
2020
Ervina, Ervina; Berget, Ingunn; Almli, Valerie Lengard
2020
My style, my food, my waste! Consumer food waste-related lifestyle segments
Aschemann-Witzel, Jessica; de Hooge, Ilona E.; Almli, Valerie Lengard
2020
Ervina, Ervina; Berget, Ingunn; Almli, Valérie L.
2020
Laureati, M.; Sandvik, P.; Almli, Valerie Lengard; Sandell, M.; Zeinstra, G.G.; Methven, L.; Wallner, M.; Jilani, H.; Alfaro, B.; Proserpio, C.
2020
Aschemann-Witzel, Jessica; Otterbring, Tobias; de, Hooge; Normann, Anne; Rohm, Harald; Almli, Valerie Lengard; Oostindjer, Marije
2020
Langsrud, Solveig; Sørheim, Oddvin; Skuland, Silje Elisabeth; Almli, Valerie Lengard; Jensen, Merete Rusås; Grøvlen, Magnhild Seim; Ueland, Øydis; Møretrø, Trond
2020
Galler, Martina; Næs, Tormod; L. Almli, Valérie; Varela, Paula
2020
Ervina, Ervina; Berget, Ingunn; Nilsen, Alexander; Almli, Valerie Lengard
2020
Cross-national differences in child food neophobia: A comparison of five European countries
Proserpio, C.; Almli, Valerie Lengard; Sandvik, P.; Sandell, M.; Methven, L.; Wallner, M.; Julani, H.; Zeinstra, G.G.; Alfaro, B.; Laureati, M.
2020
Laureati, M.; Sandvik, Pernilla; Almli, Valerie Lengard; Sandell, Maria ; Zeinstra, G.G.; Methven, L.; Wallner, M.; Jilani, H.; Alfaro, B.; Proserpio, C.
2020
Suboptimal food? Food waste at the consumer–retailer interface.
Aschemann-Witzel, Jessica; de Hooge, Ilona E.; Almli, Valerie Lengard
2019
Aschemann-Witzel, Jessica; Otterbring, Tobias; de Hooge, Ilona E.; Normann, Anne; Rohm, Harald; Almli, Valerie Lengard; Oostindjer, Marije
2019
Almli, Valerie Lengard; Asioli, Danielle; Rocha, Celia
2019
The who, where and why of choosing suboptimal foods: Consequences for tackling food waste in store
Aschemann-Witzel, Jessica; Otterbring, Tobias; de Hooge, Ilona E.; Normann, Anne; Rohm, Harald; Almli, Valerie Lengard; Oostindjer, Marije
2019
Gous, A.G.S.; Almli, Valerie Lengard; Coetzee, V.; de Kock, H.L.
2019
A cross-cultural perspective on feeling good in the context of foods and beverages
Sulmont-Rossé, Claire; Drabek, Rafal; Almli, Valerie Lengard; van Zyl, Hannelize; Silva, Ana Patricia; Kern, Martin; McEwan, Jean A.; Ares, Gastón
2019
Asioli, Daniele; Rocha, Cristina M.R.; Wongprawmas, Rungsaran; Popa, Mona Elena; Göǧüş, Fahrettin; Almli, Valerie Lengard
2019
Comparing a standardized to a product-specific emoji list for evaluating food products by children
Schouteten, J. J.; Verwaeren, J.; Gellynck, Xavier; Almli, Valerie Lengard
2019
6-åringer vil ha mer søtt enn 4-åringer
Almli, Valerie Lengard; Vennerød, Frida Felicia
2018
Hvordan skal vi få barn til å like sunn mat?
Varela, Paula ; Berget, Ingunn; Almli, Valerie Lengard
2018
Communicating packaging functionality for food waste reduction influence consumer choices
Almli, Valerie Lengard; Gaarder, Mari; Pettersen, Marit Kvalvåg
2018
Fine-Tuning the Fight Against Food Waste
Aschemann-Witzel, Jessica; de Hooge, Ilona; Almli, Valerie Lengard; Oostindjer, Marije
2018
Conjoint Analysis in Sensory and Consumer Science: Principles, Applications, and Future Perspectives
Almli, Valerie Lengard; Næs, Tormod
2018
The development of basic taste sensitivity and preferences in children
Vennerød, Frida Felicia; Nicklaus, Sophie; Lien, Nanna; Almli, Valerie Lengard
2018
Höglund, Evelina; Eliasson, Lovisa; Oliveira, Gabriel; Almli, Valerie Lengard; Sozer, Nesli; Alminger, Marie
2018
Barn & Smak - En guide i barns smaksopplevelser og kosthold
Vennerød, Frida Felicia; Grini, Ida Synnøve Bårvåg; Almli, Valerie Lengard; Hersleth, Margrethe
2017
Mindre matsvinn med emballasje
Pettersen, Marit Kvalvåg; Almli, Valerie Lengard
2017
Rohm, Harald; Oostindjer, Marije; Aschemann-Witzel, Jessica; Symmank, Claudia; Almli, Valerie Lengard; de Hooge, Ilona; Normann, Anne; Karantininis, Kostas
2017
Nguyen, Quoc Cuong; Wahlgren, Marte Berg; Almli, Valerie Lengard; Varela, Paula
2017
Vennerød, Frida Felicia; Almli, Valerie Lengard; Berget, Ingunn; Lien, Nanna
2017
Almli, Valerie Lengard; Grini, Ida Synnøve Bårvåg
2017
Piochi, Maria; Monteleone, Erminio; Torri, Luisa; Masi, Camilla; Almli, Valerie Lengard; Wold, Jens Petter; Dinnella, Caterina
2017
Vennerød, Frida Felicia; Hersleth, Margrethe; Nicklaus, Sophie; Almli, Valerie Lengard
2017
På tide med stygge epler og bøyde agurker i butikken?
Almli, Valerie Lengard; Oostindjer, Marije
2017
Asioli, Daniele; Varela, Paula ; Hersleth, Margrethe; Almli, Valerie Lengard; Olsen, Nina Veflen; Næs, Tormod
2017
de Hooge, Ibona; Oostindjer, Marije; Aschemann-Witzel, Jessica; Normann, Anne; Loose, Simone Mueller; Almli, Valerie Lengard
2016
European Consumers’ Definition and Perception of Traditional Foods
Verbeke, Wim; Guerrero, L.; Almli, Valerie Lengard; Vanhonacker, Filiep; Hersleth, Margrethe
2016
Asioli, Daniele; Almli, Valerie Lengard; Næs, Tormod
2016
Oostindjer, Marije; Aschemann-Witzel, Jessica; Wang, Qing; Skuland, Silje Elisabeth; Egelandsdal, Bjørg; Amdam, Gro Vang; Schjøll, Alexander; Pachucki, Mark; Rozin, Paul; Stein, Jarrett; Almli, Valerie Lengard; van Kleef, Ellen
2016
Diet and Physical Activity Apps: Perceived Effectiveness by App Users
Wang, Qing; Egelandsdal, Bjørg; Amdam, Gro Vang; Almli, Valerie Lengard; Oostindjer, Marije
2016
Asioli, Daniele; Næs, Tormod; Øvrum, Arnstein; Almli, Valerie Lengard
2016
Hersleth, Margrethe; Almli, Valerie Lengard
2015
Dish composition: children’s mental representation and expected liking
Olsen, Nina Veflen; Altintzoglou, Themistoklis; Almli, Valerie Lengard; Hersleth, Margrethe; Skuland, Aase Vorre; Honkanen, Pirjo
2015
European consumer preference for African dried fruits
Roselyne, Alphonce; Temu, Anna; Almli, Valerie Lengard
2015
Almli, Valerie Lengard; Øvrum, Arnstein; Hersleth, Margrethe; Almøy, Trygve; Næs, Tormod
2015
Asioli, Daniele; Næs, Tormod; Granli, Britt Signe; Almli, Valerie Lengard
2014
One technology does not fit all: Profiling consumers of tender and tenderised beef steaks
Almli, Valerie Lengard; Van Wezemael, Lynn; Verbeke, Wim; Ueland, Øydis
2013
Almli, Valerie Lengard; Hersleth, Margrethe
2013
Consumer acceptance of innovations in traditional food. Attitudes, expectations and perception
Almli, Valerie Lengard
2012
Health information and diet choices: Results from a cheese experiment
Øvrum, Arnstein; Alfnes, Frode; Almli, Valerie Lengard; Rickertsen, Kyrre
2012
Consumers' acceptance of innovations in traditional cheese. A comparative study in France and Norway
Almli, Valerie Lengard; Næs, Tormod; Enderli, Géraldine; Sulmont-Rosse, Claire; Issanchou, Sylvie; Hersleth, Margrethe
2011
General image and attribute perceptions of traditional food in six European countries
Almli, Valerie Lengard; Verbeke, Wim; Vanhonacker, Filiep; Næs, Tormod; Hersleth, Margrethe
2011
Hersleth, Margrethe; Lengard, Valerie; Verbeke, Wim; Guerrero, Luis; Næs, Tormod
2011
Profiling European traditional food consumers
Vanhonacker, F.; Almli, Valerie Lengard; Hersleth, Margrethe; Verbeke, W.
2010
Næs, Tormod; Almli, Valerie Lengard; Johansen, Susanne Margrete Bølling; Hersleth, Margrethe
2010
Hersleth, Margrethe; Almli, Valerie Lengard; Verbeke, Wim; Guerrero, Luis; Næs, Tormod
2010
1. november 2020 – 31. oktober 2028
DigiFoods er et senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) som skal utvikle smarte optiske sensorer for måling og digitalisering av matkvaliteten direkte på produksjonslinja, gjennom verdikjeden. Denne informasjonen kan brukes til optimering av både prosesser og verdikjeder for økt lønnsomhet og reduksjon av matsvinn.
1. februar 2020 – 31. august 2024
Målet med EU-prosjektet DIGYMATEX er å kartlegge hvordan den digitale modenheten til barn i alderen 9–16 år påvirker deres oppførsel, når de bruker digitale plattformer, og hvilke langsiktige effekter bruken av disse teknologiene har på barns trivsel.
1. mai 2019 – 30. april 2022
Målet med prosjektet er å redusere plastforbruket og de miljømessige utfordringene knyttet til plast. Samtidig skal emballasjens funksjon ivaretas: bevare matkvalitet og unngå/redusere matsvinn
1. februar 2018 – 31. januar 2022
Det er stort behov for å finne nye måter og metoder å takle de økende utfordringene med overvekt og fedme blant barn og unge. Edulia ønsker å bidra til å fremme et sunnere kosthold fra barndommen basert på forholdet mellom sensorisk oppfatning, glede, matvalg og -adferd.
1. mai 2017 – 30. april 2022
Det overordnede målet med dette store EU-prosjektet er å redusere helsebelastningene fra matbårne sykdomsfremkallende bakterier. For å nå dette målet trenger forskere, myndigheter, markedsaktører og forbrukere oppdatert kunnskap og nye verktøy.
1. januar 2017 – 31. desember 2020
En målsetting for norsk matindustri er lønnsom produksjon av bærekraftig og sunn mat som appellerer til forbrukerne. FoodSMaCK er et tverrfaglig forskningsprogram som adresserer disse behovene.
1. juni 2016 – 30. juni 2020
Sjømatproduksjon og –eksport er en stor og viktig norsk næring. SeaPack skal bidra til økt bærekraft, lønnsomhet og redusert miljøbelastning relatert til matsvinn, materialforbruk og transport.
1. januar 2014 – 31. desember 2017
Det er et stort potensiale for en bedre helse i befolkningen dersom kostholdet bedres, og det er spesielt viktig å tilrettelegge for sunne og varierte menyer for barn og unge, fordi matvaner etableres i ung alder.