Arkiv for «Markedsforskning»

Viser 71–80 av 116

Økt markedsinnsats kan gi bedre tider

1990-tallets storskala russiske torskefiske og ombordfrysing var starten på at Kina overtok en hovedrolle i markedet for torskefilet. Norsk eksport av fryste filetprodukter av torsk har rast fra 50.000 tonn til 12.000 tonn, og antall bedrifter med filet som hovedproduksjon fra 35 til 10.

22% ekstra for «krokfanget»

– Våre undersøkelser viser at britiske kunder er villige til å betale opp mot 22% ekstra for en pakning fryst torsk eller hyse når produktene er merket med «krokfanget». Merket «islandsk» gir også prisgevinst og det er store prisforskjeller mellom supermarkedkjedene, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg.

For mye torsk gir katolsk regulering

Med større tyngde enn noen gang siden 1946 står torsken i kø for å gyte. I all hovedsak er det katolikker i Sør-Europa og Latin-Amerika som skal spise torsken som bacalao. Men i år synes det å bli mer torsk enn de finansherjede markedene greier å svelge unna. Det behøves derfor katolsk hjelp i form av frivillig påskestopp.

Viser 71–80 av 116