Arkiv for «Markedsforskning»

Viser 101–110 av 116

Det er flere fisk i merda

President og visepresident i forskningsplattformen SEAFOODplus, Torger Børresen og Joop Luten, forsvarer oppdrettsnæringens rolle som leverandør av ideell sunn mat for forbrukerne.

Fra trailer til tog?

Hva skal til for å frakte fersk fisk med tog fra Nord-Norge til Russland? I en ny rapport har forskere undersøkt mulighetene.

Tror fisken er fra i går

Ni av ti sier de ikke vil kjøpe fisk som er eldre enn fire dager. Men folk kjenner liten forskjell om fisken er to eller 14 dager gammel.

Hvor fersk er fisken?

Forbrukerne tror fersk fisk i fiskedisken maks er to-tre dager gammel. Men det er sjelden den er så nyfanget. Snart kan kundene kreve å få vite hvor gammel fisken er. Det kan bli en utfordring for norsk fiskerinæring.

Reinkalv på menyen

Rundt halvparten av alt reinkjøtt som selges i dag, stammer fra kalv. Men i markedet selges alt under ett som reinkjøtt. I fremtiden kan reinkalvkjøtt komme på menyen i restauranter.

Én stemme overfor EU

Det suksessfylte forskningsprogrammet SEAFOODplus videreføres i et forum som skal komme med råd til EU-kommisjonen om hva man bør forske på i fremtiden.

Betyr endret økonomi noe for matvanene?

I dette prosjektet ønsket Nofima å finne ut om matvanene endres i land med overgangsøkonomi. Russland er et slikt land, og har vært brukt som eksempel på hva som skjer.

Viser 101–110 av 116