Foto: Wilhelm Andreas Solheim/Nofima

- Lokalmat er den nye rocken

Rundt 50 personer deltok på Lokalmatverkstedet på Ås, som ble arrangert for første gang i høst. Over to dager fikk deltakerne både inspirasjon samt muligheten til å lære noe nytt gjennom ulike kurs. – Lokalmat er den nye rocken, mener festivalsjef Julie Forchhammer i Vinjerock.

Kontaktperson
Portrettbilde av Stine Alm Hersleth
Stine Alm Hersleth

Seniorrådgiver
Tlf.: +47 975 41 669
stine.alm.hersleth@nofima.no

Vil du vite mer?

Lokalmatprodusenter kan få tilbud om hjelp for å lykkes med videreutvikling og verdiskaping.

Kompetansenettverket er en del av Innovasjon Norges Utviklingsprogram for lokale matspesialiteter fra norsk landbruk.

Fem Kompetansenettverk dekker hele Norge, og utarbeider tilbud om kurs, seminarer, nettverk, studieturer, hospitering og besøkordning som er tilpasset bedriftenes behov.

Nofima har ansvaret for to av de fem nettverkene:

  • Matnavet i Øst som inkluderer Hedmark, Oppland, Oslo og Akershus, Østfold, Vestfold, Buskerud og Telemark, og
  • Matnavet i Sør som inkluderer Aust- og Vest-Agder og Rogaland.

Les mer

– Dette er et nytt arrangement vi prøver oss på i Kompetansenettverket for lokalmat Øst. Vi har tradisjonelt hatt mange kurs som går over flere dager. Nå prøver vi oss på et verksted hvor små lokalmatprodusenter kan komme og få en smakebit på mange forskjellige temaer. Vi har mange foredrag, samt kurs i bakeriet, pølsemakeriet, frukt og grønt-hallen og i salg og markedsføring, sier arrangør og seniorrådgiver Stine Alm Hersleth i Nofima.

– Kjenn dine kunder

Deltakerne fikk blant annet inspirerende foredrag med seniorforsker Einar Risvik i Nofima, som også er hoveddommer i Det norske måltid. Han fortalte om det vanskelige arbeidet med å kåre vinnere i årets konkurranse og kom med nyttige råd til lokalmatprodusenter.

Flere spennende foredrag stod på programmet da Lokalmatverkstedet ble arrangert for første gang. Foto: Wenche Aale Hægermark/Nofima

– For å lykkes som lokalmatprodusent må du kjenne kundene dine godt. Du må vite at du treffer de rette menneskene når du kommer med et produkt. For du kjøper ikke bare maten, du kjøper hele innpakkingen og rammene rundt. Det andre du må kunne er å vite hvordan du treffer disse menneskene. Hvilket nettverk du skal bruke for å nå de. Det er ganske krevende og utfordrende i dagens samfunn. I dag er mange kunder ikke lenger lojale. Det betyr at du kanskje må gå inn i samarbeid med andre for å nå dem, sier Risvik.

Hans Brimi fortalte om tradisjon og nyskaping ved Brimi Sæter. Deltakerne fikk også en nyttig innføring i sensorikk, som blant annet inkluderte smakstesting.

– Vis frem mangfoldet

Vinjerock er en populær musikkfestival som satser mye på lokalmat, og festivalsjef Julie Forchhammer kom med flere gode råd i sitt foredrag.

– Lokalmat er den nye rocken, mener festivalsjef Julie Forchhammer i Vinjerock. Foto: Wilhelm Andreas Solheim/Nofima

– Jeg liker å si at lokalmat er den nye rocken. Nå er lokalmat akkurat sånn som musikkbransjen var før i tiden. Man reiste rundt, lette etter plater i butikkene og ville finne artister man selv likte. Med Spotify er musikken mye mer tilgjengelig. Der har lokalmaten er helt unik posisjon. Folk kan gå på Bondens marked, i butikkene, reise ut på gårdene, finne sine favorittbønder, finne ut hvor maten kommer, hvem som har laget den og få egne favoritter. Det er mange likhetstrekk mellom lokalmat og rock, sier Forchhammer.

Har du noen gode tips til lokalmatprodusenter?

– Da jeg begynte i musikkbransjen på 1990-tallet var den ganske gubbete og homogen. De siste tjue årene har den utvidet seg. Nå er det mange flere kvinner både som jobber i den og som er artister. Og det er mange artister med opphav fra andre land. Musikkbransjen er veldig masse forskjellige ting. Lokalmat-Norge kan tenke på samme måte: Hvordan viser vi frem mangfoldet? Hvordan lager vi en indisk butter chicken med lokalprodusert smør? Hvordan lager vi en god porsjon ramen med kjøtt fra glade griser fra nabogården?

Bredt kurstilbud

Pølsemaker Tom Chr. Johannessens beste tips til verdiskaping i pølser og kjøttvarer var et av kursene på Lokalmatverkstedet 2018. Foto: Wilhelm Andreas Solheim/Nofima

Fire forskjellige kurs stod på programmet på lokalmatverkstedet. Både kurs i brød og bakst til servering, pølsemakerens beste tips om verdiskaping i pølser og kjøttvarer, smakfulle tilbehør av frukt og grønt og hvordan lykkes med salget med Bondens marked.

– Vi lærer om salg og markedsføring. Det er greit nok at man skal ha et godt produkt, men så må man også klare å fortelle kundene sine om produktet, og få dem til å kjøpe produktet. Akkurat nå har de fått en oppgave å lage korte, enkle setninger de kan bruke til inngangssamtaler med kunder. Det er noe mange småskalaprodusenter synes er litt vanskelig i starten, sier Randi Ledaal Gjersten, daglig leder ved Bondens marked.

Lokalmatverkstedet ble arrangert av Kompetansenettverk Lokalmat Øst i samarbeid med Bondens marked, Norges Bondelag og Norsk Bonde- og småbrukarlag.

Tilbakemeldinger fra deltakere:

– Det har vært veldig bra. Jeg har lært masse, selv om jeg er kokk av utdannelse. Dette er ting jeg ikke kunne fra før, sier Mona Britt Borgersen som gikk på frukt- og grønt-kurset.

– I dag har vi bakt vanlige brød, surgdeigsbrød, brioche og focaccia. Jeg har fått inspirasjon til å begynne med noe nytt. Det blir ikke bare surdeigsbrød på bakeriet hos oss, sier Nina Eide som gikk på bakekurset.

Les mer om:

Relatert innhold