I fjor vant ASK gård sin kategori i Det Norske Måltid, også i år har de gått videre til finalen. Einar Risvik (t.v. hoveddommer i Det Norske Måltid og seniorforsker i i Nofima) hadde kun godord å komme med under bedømning av Holy Baloney og Kristoffer Evang (t.h) er strålende fornøyd med å gå til finalen igjen. Foto/cc: Wenche Aale Hægermark/Nofima

Livet som lokalmatgründer

Lokalmat er populært, og salget øker hvert eneste år. Det gjør også antallet lokalmatgründere, og det er plass til mange flere.

Kontaktperson
Portrettbilde av Stine Alm Hersleth
Stine Alm Hersleth

Seniorrådgiver
Tlf.: +47 975 41 669
stine.alm.hersleth@nofima.no

Fakta om lokalmatprogrammet

Små matbedrifter med inntil 10 ansatte kan få tilbud om hjelp for å lykkes med videreutvikling og verdiskaping. Norge er delt inn i fem Kompetansenav som utarbeider tilbud om kurs, seminarer, nettverk, studieturer, hospitering og besøkordning som er tilpasset bedriftenes behov.

Hvilket fylke du bor i avgjør hvilket Kompetansenettverk du tilhører og som det er mest naturlig å ta kontakt med. Tilbudene er imidlertid tilgjengelig for alle uavhengig av hvor du holder til. I tillegg til disse fem regionale Kompetansenavene, tilbyr også Matmerk kompetanse innen markedstjenester for samme målgruppe. Innovasjon Norge er nasjonal koordinator for kompetansenettverkene

Vil du bli lokalmatgründer? I Nofima står fagfolkene klare til å hjelpe deg.

Holy Baloney

Blant gründerne som har fått både oppmerksomhet, heder og ære er Anne Marte og Kristoffer Evang. De startet økologisk spekematproduksjon og ASK Gård Foredling for fire år siden. I år kommer de til å selge for drøyt åtte millioner med nesten fem årsverk.

Suksessen skyldes satsingen på kun et fåtall produkter med svært høy kvalitet. Holy Baloney er et av produktene som nyter stor respekt, Det er en spekepølse nesten uten krydder, der den gode kjøttsmaken som står i sentrum.

– Vi har vært veldig opptatt av å få frem den ærlige umami-kjøttsmaken, og brukte et år på å utvikle denne spekepølsen. Derfor har det vært veldig gøy å se den overveldende responsen. Holy Baloney ble kåret årets økologiske produkt under NM i kjøtt og fikk gullmedalje. Nå har vi også gått videre til finalen i Det Norske Måltid og fikk to stjerner i Great Taste Award. Viktigste av alt er dog den strålende responsen fra kundene våre, forteller Kristoffer Evang.

Før Kristoffer i det hele tatt satt i gang produksjonen gikk han på flere kurs hos Nofima. I tillegg til å lære å lage spekemat, deltok han på kurs i sensorikk der han blant annet lærte seg å utvikle smakstestingsskjema.

Lokalmatverkstedet

Er du glad i mat og går du med en gründer i magen? I så fall finnes det nå en enestående mulighet til å finne svaret på om det å bli lokalmatprodusent er noe for deg. 6.-7. november arrangerer Kompetansenettverk Lokalmat Øst ved Nofima Lokalmatverksted, i samarbeid med Bondens marked, Norges Bondelag og Norsk Bonde- og småbrukarlag. Her blir det både inspirerende foredrag og følgende kurs:

  • Brød og bakst til servering ved Andre Løvaas
  • Pølsemakerens beste tips – verdiskaping i pølser og kjøttvarer ved Tom Chr Johannessen
  • Smakfulle tilbehør av frukt og grønt ved Berit Karoline Martinsen og Stian Gjerstad Iversen
  • Hvordan lykkes med salget ved Bondens marked.

Har du ikke mulighet disse dagene, arrangerer vi også en rekke andre praktiske kurs, slike som mattrygghet og HACCP, økologisk surdeigsbakst og juleverksted for kjøttprodusenter.
Oversikten over tilgjengelige kurs oppdateres kontinuerlig.

Høy kvalitet er avgjørende for høy verdiskaping

Bearbeiding av egne råvarer gir solid verdiskaping for mange lokalmatprodusenter. En av dem er familien Kildahl på gården Bakken Øvre ved Løten i Hedmark. For dem ga den egne foredlingen en omsetningen på rundt 15 millioner i 2017, sammenliknet med 3,8 millioner hvis de hadde solgt kun råvarer. I tillegg skaper de arbeidsplasser.

Å vektlegge kvalitet er en viktig suksessfaktor for både Kristoffer Evang og Ole Martin Kildahl, og til dette har begge fått god hjelp av Nofimas pølsemakermester Tom Johannessen. – Jobben Nofima gjør, både for oss produsenter enkeltvis, og i form av kurs og nettverk, gjør også at vi lokalmatprodusenter blir godt kjent med hverandre, og skaffer oss venner og samarbeidspartnere for livet. Vi deler kunnskap og gjør hverandre bedre, sier Ole Martin Kildahl.

Begge produsentene har fått gullmedalje i kjøtt-NM, og opplever at det gir en markant økning i salget. Forbrukerne legger merke til disse medaljene. Mens det å stikke av med seieren i kategorien Årets kjøttprodukt i Det Norske Måltid i januar, har gjort at anerkjente kokker har fått øyne opp for Ask.

Kristoffer Evang har følgende tips til gryende lokalmatgründere: – Sats på kun et fåtall produkter med særpreget og svært høy kvalitet, og sørg for å ha en klar målgruppe.

 Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Les mer om:

Relatert innhold