Menyen på Kjøttfagdagen var kalveentrecote med ratatouille, limabønner, poteter og fløtesaus.

Kjøttets plass i fremtiden

Kjøttfagdagen 2018

Nofima var vertskap for kjøttfagdagen 2018. Her fikk deltakerne et innblikk i hvilke muligheter og utfordringer fremtiden byr på.

Kontaktperson
Portrettbilde av Rune Rødbotten
Rune Rødbotten

Forsker
Tlf.: +47 952 48 059
rune.rodbotten@nofima.no

Kontaktperson
Portrettbilde av Tom Christen Johannessen
Kontaktperson
Portrettbilde av Ragni Ofstad
Ragni Ofstad

Forskningssjef
Tlf.: +47 905 92 981
ragni.ofstad@nofima.no

Digitalisering og Industri 4.0 kan øke effektiviteten og bedre produktkontrollen. Nofimaforsker Ingrid Måge presenterte eksempler fra forskningen. Noralf Espeland fra Jæder, Silje Ottestad fra Nortura og Terje Wester fra Fatland viste hvordan de har tatt i bruk ny teknologi og hvilke fordeler det gir dem.

Selger flere tonn grønne kjøttboller hver uke

– Å investere i teknologiske nyvinninger som gjør produksjonen mest mulig effektiv og produktene best mulig, er en rettesnor for oss i Jæder, forteller Noralf Espeland.

Han loser oss gjennom bedriftens historie med vekt på viktige milepæler, som da de vant internasjonal gullmedalje for sine hamburgere i 1983, og opplevde at etterspørselen økte kraftig nesten over natten. Deres seneste innovasjon er kjøttboller med en anselig mengde grønnsaker.

Produktserien Grønt+ er utviklet som en del av forskningsprosjektet Grønt i kjøtt, der Nofima har vært ansvarlig for forskningsdelen i prosjektet.

– Vi selger nå flere tonn Grønt+-kjøttboller i uka, og bruker 14 ulike grønnsaker, sier Noralf Espeland. Blant grønnsakene som brukes er ørsmå blomkålsbuketter som blir avskjær ved produksjon av frosne grønnsaksblandinger. Tidligere gitt dette til dyrefôr, nå blir det mat.

Silje Ottestad i Nortura deler erfaringer fra forskningsprosjektet SmartSensor.

Full temperaturkontroll gir bedre pølser

Nortura bruker sensorteknologi for å ha kontroll på kjøttvarenes kvalitet, og samarbeid med forskningsmiljøene er sentralt.

– I 2018 deltar vi i 32 forskningsprosjekter og bruker 65 millioner på forskning, innovasjon og produktutvikling. I prosjektet SmartSensor er målet å utvikle et måleinstrument som kan foreta hurtige temperaturmålinger av grillpølser direkte på prosesslinja, forteller Silje Ottestad. Det er Nofima og Sintef som er forskningspartnere i Smartsensor.

Måleinstrumentet skal gjøre det enklere å ha kontroll på kjernetemperaturen i grillpølser, men Silje Ottestad forteller at det har vært krevende å finne et sted på prosesslinja der det er plass nok til instrumentet, og samtidig unngå damp og høy luftfuktighet. – Vi ser at instrumentet må være skikkelig robust for å tåle forholdene i prosessen, sier Silje Ottestad.

Kunden i sentrum for automatiseringsvalgene

Kundenes eksisterende og fremtidige behov er sentrale i våre investeringsbeslutninger. Samtidig er det viktig å være bevisst på at ikke alt kan robotiseres med lønnsomhet, forteller Terje Wester fra Fatland.

I tillegg til mer fornøyde kunder, fører robotisering og automatisering til høyere effektivitet, plassbesparelser og økt konkurranseevne. Automatiseringen og robotisering er kommet lengst i enden av varestrømmen, altså ved pakkingen. Løsningene er tilpasset systemene hos ASKO og Coop.

Fordel Norge

– Automatisering er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for konkurransekraft. For alle gjør det, påpeker Christian Anton Smedshaug fra Agri Analyse.

Han legger til at det gir Norge en relativ fordel fordi vi har dyr arbeidskraft. Den reelle norske konkurransefordel ligger i god dyrevelferd og miljø.

– Like fullt har vi et synkende kjøttforbruk til tross for at vi blir flere forbrukere, så de markedsmessige utfordringene er kanskje større enn de tekniske, avslutter Christian Anton Smedshaug.

Digital kommunikasjon

Det kommer stadig nye apper og nettsider hvor forbrukere kan kjøpe matvarer, inkludert kjøttprodukter, og få det levert direkte hjem. Svein-Erik Eide fra KLF viste et knippe av utenlandske aktører på dette feltet. Mye er bra, men vi fikk også høre at Norge ikke står noe tilbake for de internasjonale aktørene.

Deretter kom det tre foredrag fra mindre produsenter som viste gode, konkrete eksempler på hvordan de når ut og kommuniserer med kundene gjennom digitale løsninger som Facebook, Instagram og andre nett-medier.

Dagen ble avsluttet med foredrag fra Nofima og Animalia som ikke overraskende viste at forskning og automatisering er nødvendig hvis norsk kjøttbransje skal lykkes i framtiden.

En fornøyd programkomiteen sammen med de flestes av Kjøttfagdagens foredragsholdere.

 Råvare og prosess  

Les mer om:

Relatert innhold