Den norske standen er en av de største på Grüne Woche, og ble dessuten kåret til messens beste stand. Foto: Wenche Aale Hægermark, Nofima

Lokalmat på alles lepper

I midten av januar var store deler av norsk matbransjen innom Grüne Woche i Berlin. Landbruks- og matminister Jon Georg Dale inviterte med seg en næringslivsdelegasjon, og 76 ulike produsenter og bedrifter innen mat og reiseliv viste frem sine produkter på verdens største mat- og forbrukermesse.

Kontaktperson
Portrettbilde av Stine Alm Hersleth
Stine Alm Hersleth

Seniorrådgiver
Tlf.: +47 975 41 669
stine.alm.hersleth@nofima.no

Kontaktperson
Portrettbilde av Tom Christen Johannessen
Lokalmat.no

Lokalmat.no skal gjøre det enklere å få mer lokalmat inn i butikkhylla og på menyen, ved å være et utstillingsvindu for de unike produktene til innkjøpere i dagligvare- og restaurantbransjen.

Har du ikke registrert deg? Slik går du frem:

1. Lokalmat.no har gratis registrering for produsenter
2. Sjekk ut hvilke produkter som kan registreres
3. Du oppretter selv din egen profil og legger inn produkter med nøkkelinformasjon og beskrivelse
4. Se introduksjonsvideo for tips til hvordan du kommer i gang
5. NB! Du må minst opprette ett produkt for at bedriften din skal bli synlig i kartet på søkesiden

Statsråden arrangerte et dialogseminar med næringslivsdelegasjonen for å diskutere hvordan nå målet om en samlet lokalmatomsetning på 10 milliarder innen 2025.

Garden som ressurs – marknaden som mål

­­– Jeg mener det finnes et uforløst potensial og store muligheter for den norske lokalmaten. Vi må være stolte av det vi lykkes med, sa landbruks- og matminister Jon Georg Dale før han ba om hver og en i delegasjonen ta utgangspunkt i hva de kan bidra med for å nå 10 milliarder-målet, som ble satt under Grüne Woche 2015, og presentert i Grundermeldingen – altså Stortingsmeldingen «Garden som ressurs – marknaden som mål».

Deltakerne i næringsdelegasjonen representerer ulike deler av Mat-Norge. Fra matprodusenter (både fra lokalmat og større industri) og distributører, via hotell og fornøyelsesparker til matkasseleverandører, interesseorganisasjoner og virkemiddelapparat. De forpliktet seg til å bidra til å nå 10 milliarder-målet, og innen 1. mars 2016 skal de spille inn sine egne mål og ambisjoner til Landbruks- og matministeren.

Norge – anerkjent internasjonal matnasjon

Under dialogseminaret kom deltakerne med en rekke innspill til hvordan de kan bidra til økt lokalmatomsetning. Blant oppgavene de vil gyve løs på i 2016 er:

  1. Sikre en klar strategi for å gjøre Norge til en anerkjent, internasjonal matnasjon, basert på regional og lokal identitet og norske konkurransefortrinn.
  2. Identifisere og synliggjøre suksesshistorier til inspirasjon for nye gründere, og for å skape stolthet og bygge status.
  3. Løfte fram norske råvarers naturgitte kvalitetsfordeler og konkurransefortrinn.
  4. Fremme rekruttering og vekst hos eksisterende produsenter
  5. Støtte opp om lokalmat.no og ta dette verktøyet aktivt i bruk

I tillegg forplikter delegasjonens store aktører seg til aktivt å bidra til å dele sin kompetanse om marked og distribusjon, og å stille teknisk kapasitet til disposisjon. Mens delegasjonens erfarne lokalmat- og drikkeprodusenter vil dele sin kunnskap med nye matgründere.

Stor tysk interesse for norsk lokalmat

Blant dem som har opplevd den store etterspørselen etter nettopp elgprodukter er Hadeland Viltslakteri. Her byr Tor Egil Torp på smaksprøver til Nofimas pølsemakermester Tom Chr. Johannessen og Nofimas direktør for divisjonen Mat, Camilla Røsjø. Det er 15 år siden Tor Egil var på sitt første kurs hos Nofima, og siden den gang vært med på atskillige kurs og nettverk.

På selve messen er det bedrifter fra Oslo-regionen, Sørlandet og Nord-Norge som presenterer hva Norge har å by på. Det gjør de sammen, og nettopp det å finne nye samarbeidspartnere og nettverk i Norge er det viktigste for de norske utstillerne.

Like fullt; det meldes om omsetningsrekorder både på standene og i restauranten, som i år har lagt om menyen og i stor grad tilbyr tapasvarianter med varer fra lokalmatprodusentene.

Oslo-regionen med sine 34 bedrifter er størst. Med hele åtte fylker (Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark, Oslo/Akershus og Østfold) er lokalmatprodusenter som har fått hjelp av Kompetansenettverket i Øst godt representert på Oslo-regionens stand.

– Åpningshelgen har vært en kjempesuksess og veldig positivt for våre utstillere. Vi ser allerede nå at vi kunne hatt med mer produkter for salg fra disk, og da spesielt produkter av elg, sier Turid Windjusveen Olsen seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Hedmark.

Lokalmat.no lansert under Grüne Woche

På den norske standen i Berlin bugner det av norske matspesialiteter, men hjemme i Norge vet vi at mange markedsaktører og forbrukere har en utfordring med å finne lokalmatproduktene som tilbys. Under messen ble derfor en ny bransjeportal lansert. Den bærer navnet og nettadressen lokalmat.no og er utviklet av Matmerk.

Lokalmat.no er et felles bransjeinitiativ for å løfte frem og kvalitetssikre lokale mat- og drikkeprodukter og skal bidra til økt verdiskapning for lokalmat over hele Norge. Matmerk er ansvarlig for Lokalmat.no og portalen er et samarbeid  mellom hele bransjen. Alle dagligvarekjedenen og sentrale innkjøpere i hotell- og restaurantmarkedet står bak, i tillegg til Landbruks- og matdepartementet og en rekke andre aktører.

Nå oppfordres alle lokalmatprodusenter i hele landet å gå inn på www.lokalmat.no og registrere sine produkter der. Dette vil gjøre det enklere for alle norske aktører å finne frem til alle de fantastiske produktene som produseres rundt omkring på norske gårder.

Les mer om:

Relatert innhold