– I våre undersøkelser har vi sett at 95 prosent av befolkningen er klar over at det kan være farlige bakterier i rått kjøtt. Likevel er det 30 prosent som synes det er helt greit å spise rått hamburgerkjøtt under matlagingen, forteller Nofimaforsker Solveig Langsrud. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen/Nofima

Vi spiser risikomat, selv om vi vet bedre

I Norge og Europa har det de siste årene vært flere utbrudd av sykdommer som skyldes smitte via maten. Mange ”matskandaler” og saker om matforgiftning har fått store oppslag i mediene, men omtrent en tredjedel av all matsmitte skjer i hjemmet.

Kontaktperson
Portrettbilde av Solveig Langsrud
Solveig Langsrud

Seniorforsker
Tlf.: +47 905 67 218
solveig.langsrud@nofima.no

Man skulle tro at det er et stort behov for å informere om mat- og kjøkkenhygiene. Og samtidig at det er stor interesse i befolkningen for å lære om forholdsregler og mattrygghet. Likevel ser forskerne at det er begrenset interesse for å ta til seg kunnskaper. Og selv om vi vet, lar vi heller følelsene styre våre valg når vi står ved kjøkkenbenken.

– I våre undersøkelser har vi sett at 95 prosent av befolkningen er klar over at det kan være farlige bakterier i rått kjøtt. Likevel er det 30 prosent som synes det er helt greit å spise rått hamburgerkjøtt under matlagingen, forteller Solveig Langsrud, som er forsker ved Nofima og har forsket på matsmitte og mattrygghet i en årrekke.

Må appellere til følelser

– Informasjon er ikke alltid nok. Vi holder nå på med en stor, treårig studie, der vi undersøker hvorfor forbrukerne oppfører seg som de gjør. Vi mennesker er jo ikke bare rasjonelle vesener, vi er også emosjonelle, sier Nina Veflen Olsen, som forsker på forbrukeradferd hos Nofima og underviser ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Med tanke på at samfunnet kan bli rammet av alvorlige hendelser av ulike slag, er det viktig at myndighetene har best mulig kunnskap om kommunikasjon i krisesituasjoner, mener Olsen. Hun leder et forskningsprosjektet om hvordan matrisikoer best kan kommuniseres.
– Vi har sett tydelig at den første, intuitive følelsen er avgjørende for hvilke valg forbrukerne tar. Synes du at rå kjøttdeig ser fristende ut, putter du den i munnen selv om du egentlig vet at det er farlig. Hensikten med å kartlegge slike forhold er å lage strategier for kommunikasjon rundt mathygiene og mattrygghet. Skulle det dukke opp en virkelig stor trussel mot folkehelsen, holder det kanskje ikke å bare spille på saklig informasjon. Da må vi trolig også appellere til folks følelser, forklarer Nina Veflen Olsen.

– Samtidig er det viktig at vi ikke skaper unødvendig frykt når vi går ut med informasjon, sier kollega Solveig Langsrud.

Dette er utdrag fra en artikkel skrevet for Forskningsdagene. Hele saken kan leses på forskningsdagene.no

 Trygg og holdbar mat  

Les mer om:

Relatert innhold