Norsk Smaksskule er en landsdekkende aksjon rettet mot barnehager og grunnskoler som skal sette fokus på å skaffe barna flest mulig smaksreferanser i ung alder. Bildet er tatt i forbindelse med Smakens Uke i 2011 i Stavanger. Foto: Jan Inge Haga.

Kurser lærere om barn og smak

Den nylig etablerte Norsk Smaksskule skal denne uken holde tredagers kurs for 110 lærere om barn og smak. Fem av Norges beste kokker og seniorforsker Einar Risvik fra Nofima tar for anledningen på seg lærerrollen.

Kontaktperson
Portrettbilde av Einar Risvik
Einar Risvik

Seniorforsker
Tlf.: +47 913 74 880
einar.risvik@nofima.no

Norsk Smaksskule er en landsdekkende aksjon rettet mot barnehager og grunnskoler som skal sette fokus på å skaffe barna flest mulig smaksreferanser i ung alder. Det er Norsk Kulturarv som står bak Norsk Smaksskule. Kursene går simultant i Haugesund, på Røros og i Vågå fra 11. til 13. august.

Forsker Einar Risvik ved matforskningsinstituttet Nofima står for det tyngste teoretiske bidraget til undervisningen. Norsk Smaksskule beskriver Einar Risvik som en av Norges fremste på smak og ernæring. Han har doktorgrad i smak og jobber som seniorforsker ved Nofima. Han er også visiting professor ved Universitetet i Stavanger. Risvik er genuint opptatt av barns matvaner og er en sterk talsmann for å innføre sunne måltider i skolen.

−Det er fantastisk at Norsk Kulturarv velger å etablere en smaksskole med fokus på barn og smak. Mat er kultur, og matkultur er glede! Det ser jeg frem til å bidra med å spre bevissthet rundt, sier Einar Risvik.

Om smak i Nofima

Matforskningsinstituttet Nofima har spisskompetanse på å forstå forbrukeres opplevelse og sensoriske oppfattelse av mat i ulike situasjoner. I forskning i Nofima legges det spesielt vekt på segmentene barn, unge og eldre når det gjelder å utvikle helseriktige produkter. Både fordi de har spesielle ernæringsmessige behov og fordi de er vanskeligere å tilfredsstille sensorisk. Nofimas sensoriske panel, bestående av ti profesjonelle smaksdommere, hevder seg i toppen internasjonalt.

 Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Les mer om:

Relatert innhold