Øko-skolering for Nordic Choice-ansatte

Alle ansatte på kjøkken og restaurant i hotellkjeden Nordic Choice skal nå kurses i økologi for å spisse kompetansen på maten de serverer gjestene.

Kontaktperson
Portrettbilde av Isabell Urdahl Lien
Isabell Urdahl Lien

Sekretariatsleder EMB
Tlf.: +47 454 99 430
isabell.lien@nofima.no

Hotellkjeden til Petter Stordalen har de siste årene satset på økologiske matvarer og er den første norske hotell- og restaurantkjede med bronsemerket i henhold til Debios nye økosertifisering.

Grunnen til at de har valgt økologisk er at økologisk landbruk tar flere miljø- og dyrehensyn enn konvensjonelt landbruk. For å ligge i forkant med kunnskap, velger kjeden å kurse alle ansatte i hva økologisk mat er, og hvorfor hotellkjeden har valgt disse matvarene framfor konvensjonelle.

– Vi har ansatte som har opplevd at de ikke vet hva de skal svare når gjester på hotellene våre spør om hvorfor vi serverer økologisk mat og hva som er så bra med det. Derfor vil vi sikre at alle våre ansatte har den kompetansen som kreves for å utdanne og inspirere våre gjester innen økologisk mat, sier produkt- og kvalitetssjef i Nordic Choice, Cathrine Dehli.

Fem-punkts menyen

Innkjøpsavdelingen i Nordic Choice har hentet inn fagkompetanse i form av seniorrådgiver Emil Mohr fra Debio som kursholder. Det er Debio som er ansvarlige for å kontrollere og godkjenne økologiske matvarer i Norge. som kursleder. Målet med kurset er å bevisstgjøre de ansatte om hvorfor Nordic Choice har valgt den økologiske veien og gjøre alle ansatte bedre rustet til å utdanne gjestene og svare på spørsmål om økologisk mat. Choice har sammen med Debio utarbeidet en ”fem-punkts meny” som utgangspunkt for kurset:

-Skape mindre matavfall
-Servere økologisk mat
-Servere mer frukt og grønt
-Servere mindre rødt kjøtt
-Ha en egen rødliste med produkter som er ”ulovlig” i Nordic Choice-systemet.

– Som siste ledd ut mot kunden, må vi kunne svare på spørsmål de måtte ha om maten de spiser på våre hoteller. Vi skal kunne kommunisere til gjestene at økologisk mat er bra og slik skape merverdi for både Choice og dem som spiser hos oss. Derfor er et slikt kurs som dette viktig, sier Kenneth Melsom-Johansen, kjøkkensjef på Choice Quality Fredrikstad.

Økologi er ikke bare ideologi og ønsket om å bidra med bærekraft, men det gir også resultater på bunnlinjen.

– Vi ønsker også å lære opp gjestene våre til å kaste mindre mat. To tredjedeler av all mat som kastes i restauranter er etter gjester og vi tror vi kan redusere dette kraftig og klarer vi det, tjener både vi og miljøet på det, avslutter Cathrine Dehli.

 Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Les mer om:

Relatert innhold

  • Filer og lenker