Nofimaforskere på jakt etter kystens matsuvenirer

King Oscar mønstret på hurtigruten med LofotPostei og LofotLever.

-Hermetisk torskelever og Lofotpostei er gode tradisjonsprodukter, og de smaker utrolig godt. Det sier forsker Trude Borch ved matforskningsinstituttet Nofima i Tromsø. Hun får medhold hos hotellsjefen på Hurtigruteskipet MS Midnatsol og hos den spanske hurtigrutepassasjeren Amparo Fernandez Carion.

Nofima stilte med forskerne Trude Borch, Audun Iversen og Morten Heide da nordgående hurtigrute MS Midnatsol var innom Tromsø 25. juni.

Mat som reiseminne

-Vi er midtveis i vårt prosjekt om norske sjømatsuvenirer. Det er for lengst kartlagt at turister ikke kun ønsker å ta med seg kunsthåndverk og postkort av midnattssol og nordlys hjem. Mat er en viktig del av det å være på ferie, og mat er også sentralt som reiseminne eller suvenir, sier Trude Borch og hennes kollegaer Audun Iversen og Morten Heide.

Men de legger til at matsuvenirer må være tilpasset for dette formålet. En matsuvenir må være holdbar og riktig pakket. Den bør også aller helst være forsynt med informasjon som forteller at dette er et norsk produkt, og det bør fortelles ei god historie om matproduktet enten det er tørrfisk, hermetisk torskelever eller hermetisk kongekrabbe.

I løpet av dette forskningsprosjektet er det gjort grundige undersøkelser av turisters preferanser for norsk sjømat. Dette har inkludert intervjuer og en workshop med representanter fra spisesteder og matutsalg samt to fokusgrupper med turister på Hurtigruten.

-Det er helt klart at turistene som reiser i Norge, enten til lands eller langs kysten med Hurtigruten, tenker på Norge som en sjømatnasjon. De har forventninger til norsk sjømat, og de ønsker svært gjerne å kunne kjøpe med seg matsuvenirer hjem, sier Borch.

Må fortelle en historie

På hurtigruteskipet MS Midnatsol presenterte Nofima-forskerne en prototype på en matsuvenir som er utviklet i samarbeid med hermetikkprodusenten King Oscar. Produktet er en godt illustrert pakke med en boks Lofotpostei og en boks med LofotLever. Pakken er blant annet merket med norsk flagg og et stort bilde av Kong Oscar. På innsiden av lokket fortelles historien om torsken som kommer til Lofoten for å elske og gyte, og det gis tilberedningsforslag for posteien og torskeleveren.

I tillegg til hyggelig respons fra turister som både fikk smake tran og Lofotpostei, fikk forskerne tilbakemelding på suvenirprototypen fra hotellsjef på MS Midnatsol, Aksel A. Antonsen, og fra produktutviklingssjef i Hurtigruten ASA, Vebjørn Jacobsen. Disse to var fornøyd med produktet, men hadde også forslag til forbedringer. Hotellsjef Antonsen var veldig entusiastisk til flere sjømatsuvenirer ombord, og han delte villig historien om hvordan noe så enkelt som tran har slått an som en del av en seremoni som hurtigruten arrangerer ved passering Polarsirkelen.

-Vi tenkte at ei skje tran ved Polarsirkelen kunne passe godt i tida rundt Lofotsesongen med torskefiske. Men dette har nå blitt så populært at vi kjører transmaking hele året. Ei skje med torskelevertran er noe den voksne generasjonen nær sagt verden over har med seg fra barndommen. Det smaker kanskje ikke så godt, men ved passering av Polarsirkelen blir det en opplevelse av skrekkblandet fryd, sier Aksel A. Antonsen.

Med inspirasjon fra Seattle

Trude Borch sier hun fikk ideen til matsuvenirprosjektet under et besøk på et fisketorg i Seattle for tre år siden. Der fant hun mange sjømatsuvenirer i lekre forpakninger som besøkende kunne kjøpe med hjem. Det slo henne at det der, det har vi lite av i Norge.

Vel tilbake i gamlelandet fikk hun med seg sine flinke kollegaer Morten Heide og Audun Iversen på å søke partnere og finansiering av et sjømatsuvenirprosjekt. Partnerne ble King Oscar, Hurtigruten, Lofotenmat, Anita Gylseth Sjømat og «De Historiske hotel- og spisesteder». Finansieringskilde ble Innovasjon Norge gjennom Marint verdiskapingsprogram.

– Hva gjør dere videre i prosjektet?

– Vi tester nå ut denne prototypen med oppfølgende undersøkelser. Deretter blir resultatene fra prosjektet publisert og vi håper at det som kommer frem i prosjektet skal inspirere reiselivs- og sjømataktører til nytenking med hensyn på reiseminner eller suvenirer. Det er helt klart et marked for gode matsuvenirer og det finnes et potensial i eksisterende produkter som kan tilpasses som matsuvenirer, sier Nofimaforskerne Heide, Iversen og Borch.

De legger til at det også er viktig å la seg inspirere av landbruket som ligger et hestehode foran sjømatsektoren når det gjelder matsuvenirer.

 Næringsøkonomi    Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Relatert innhold