Samarbeider om kyllingforskning

Salget av hvitt kjøtt har hatt en formidabel utvikling. I dag spiser nordmenn omtrent fire ganger så mye hvitt kjøtt som for 20 år siden. Nortura og matforskningsinstituttet Nofima har nå inngått en 3-årig samarbeidsavtale for å øke forskningsinnsatsen på hvitt kjøtt.

Kontaktperson
Portrettbilde av Eva Veiseth-Kent
Eva Veiseth-Kent

Seniorforsker
Tlf.: +47 473 62 521
eva.veiseth-kent@nofima.no

Dette samarbeidet er strategisk og forskningsfaglig viktig for begge parter. Nortura ønsker å utvikle og styrke Prior som merkevare. Nofima får mulighet til å øke sin forskningsaktivitet på hvitt kjøtt.

Norturas mål er å tilby kundene best mulige produkter.
– Vi vil at kundene skal velge Prior, fordi de opplever at kvaliteten er høyere. Siden vi kan styre og optimalisere mange ledd i verdikjeden, fra fôring og dyrevelferd og helt frem til produktet ligger ferdig pakket i disken, har vi også mulighet til å påvirke kvaliteten. For å skape optimale forhold hele veien trenger vi forskning, sier Per Berg, direktør Nyskaping i Nortura.

Nortura og Nofima har allerede forskningssamarbeid på hvitt kjøtt og holdbarhet. Nå vil også forskning på hygiene og renhold samt råvareegenskaper prioriteres.

– Vi har gjennom mange år bygd opp analyseverktøy og metodikk, som vi har brukt inn mot rødt kjøtt. Nå tar vi utgangspunkt i disse verktøyene for å kartlegge egenskaper og variasjoner i hvitt kjøtt, sier forsker Eva Veiseth-Kent i Nofima.

Resultater fra hygieneforskningen blir viktig for Norturas kyllinganlegg som nå er under bygging på Hærland.

Andre sentrale forskningstema som er skissert i samarbeidsavtalen er:
– prosessoptimalisering og teknologi
– helsefortrinn
– forbrukerinnsikt
– innovasjon og nyskaping.

 Mat og helse    Råvare og prosess    Sensorikk, forbruker og innovasjon    Trygg og holdbar mat  

Relatert innhold