Mattrenden i 2013 er å få maten levert på døra

Lavkarbotrenden fra 2012 flater ut i 2013. Årets mattrender har fokus på nordiske kvalitetsråvarer, mat med høyt proteininnhold, tilgjengelighet og lite svinn på kjøkkenet.

Kontaktperson
Portrettbilde av Audun Iversen
Audun Iversen

Forsker
Tlf.: +47 900 40 615
audun.iversen@nofima.no

Kontaktperson
Portrettbilde av Bjørg Helen Nøstvold

Mye proteiner

– Mat og trender henger tett sammen. Det finnes flere mattrender som kommer og går og de er både sesongbaserte og langvarige, sier Britt Signe Granli, prosjektleder i Nofima.

– En mattrend som ser ut til å flate ut er lavkarbo-dietten, særlig ekstremvariantene av denne som kan gi økt risiko for hjerte/karsykdommer. I 2013 ser vi isteden at proteinrik mat blir mer populært. Dette henger sammen med kroppstrend.  I 2013 skal man ikke lengre være modelltynn, men være sterk og ha definerte muskler. For å bygge muskelmasse trengs det proteiner, og mat rik på dette øker i popularitet. Sterk er det nye tynn! forteller Granli. Så får vi se hvor lenge det varer.

Mat på døra

Granli trekker også frem mat levert hjem på døra som en trend som ser ut til å komme for fullt i 2013. Det er et fint alternativ til dagligvarekjedene og kan flytte fokus fra pris til utvalg. Firmaer i dette segmentet opplever økt omsetning og det dukker stadig opp flere aktører.

Daglig leder i hjemleveringstjenesten godtlevert.no, Kjetil Graver, opplever en stor øking i omsetningen.

– I 2011 omsatte vi for 7,6 millioner kroner, i 2012 for 37 og estimatet for 2013 er 90-100 millioner, sier Graver.

Han tror det er flere faktorer som spiller inn på den store økingen.

–For mange av våre kunder handler det om å spare penger og tid for travle familier. Så kommer sunn mat og gode råvarer som er enkle å lage. Slik slipper foreldre dårlig samvittighet for usunn hurtigmat til de små, og også miljøaspektet; man får akkurat nok mat til familien og man slipper å kaste mat som ikke blir brukt, sier Kjetil Graver.

Nordisk mat på alles lepper

Restauranten Noma i København er kåret til verdens beste restaurant de tre siste årene. Andre restauranter i Norden som Maaemo i Oslo og Fäviken utenfor Øresund er også betydelige og får mye oppmerksomhet. Alle lager gourmetmat på tradisjonelle nordiske råvarer og blir løftet opp av Michelin-stjerner og internasjonal matpresse.

Matskribent i klikk.no Christopher Sjuve, mener trenden med nordisk mat og råvarer bare er i startgropa;

– Det vi ser på Noma og Maaemo er mattrender som kommer til å feste seg hos forbrukerne i nær framtid. Kortreist mat og økologisk tankegang er bærebjelken, og ideen med å bruke det vi finner i den nordiske naturen er appellerende for mange. Spesielt grønnsaker som er sanket selv og preparert med en tvist er på vei inn i det norske kjøkken i tiden som kommer, sier Sjuve.

Helt rått

Sushi er en av de langvarige mattrendene som har hatt en veldig bratt øking de siste 10 årene. Tidligere har veksten ligget på sushirestauranter, mens det nye nå er sushi i dagligvarebutikkene.

Stadig flere butikker får egne sjokkselgere for sushi og relaterte produkter og det kan se ut som veksten fortsetter inn i 2013.

–Det kan se ut som forbrukeren vil ha sushi raskt og enda enklere enn tidligere hvor man gikk på restaurant eller kjøpte takeaway. Den beste spiseopplevelsen får man når man spiser sushien samme dag som den lages og slik er det fersk sushi i butikken hver dag.  Samtidig vil flere enn foreldrene i en familie spise sushi til middag. Sushi i dagligvarehandelen har økt formidabelt det siste året, og kommer til å vokse videre ettersom dagens ungdom har omfavnet rå fisk og kommer til å fortsette å ha dette i kostholdet sitt når de flytter for seg selv, sier forskerne Audun Iversen og Bjørg Helen Nøstvold i Nofima.

– Når jeg vokste opp på 80-tallet var det ikke mange som rakk opp hånda i en ungdomskoleklasse hvis de ble spurt om de likte fisk, mens nå rekker stort sett alle opp hånda hvis de blir spurt om de liker sushi. Det er en kombinasjon av at det er trendy å spise sushi og at det smaker godt, sier Iversen.

 Mat og helse    Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Relatert innhold