Vil ribba forsvinne som julemat?

Tradisjonsmaten ribbe kan forsvinne fra middagsbordet på julaften.

Kontaktperson
Portrettbilde av Margrethe Hersleth
Margrethe Hersleth

Forskningssjef
Tlf.: +47 901 89 021
margrethe.hersleth@nofima.no

Kontaktperson
Portrettbilde av Valérie Lengard Almli
Valérie Lengard Almli

Seniorforsker
Tlf.: +47 911 66 405
valerie.lengard@nofima.no

Norske forbrukeres holdninger til tradisjonsmat er sterkt forbundet med pris. Dette kommer fram av en undersøkelse forskerne Valérie Lengard Almli og Margrethe Hersleth i matforskningsinstituttet Nofima har gjennomført i Norge og fem andre europeiske land.

– Norske forbrukere har høyere betalingsvillighet på matprodukter som er tradisjonelle og som spises sjeldent. Er ikke maten dyr, så kan den også miste sin status som tradisjonsmat på sikt, sier Lengard Almli.

Lokketilbud

Svineribbe, som over 50 % av nordmenn spiser som middag på julaften, har de siste årene blitt et viktig lokkeprodukt for dagligvarekjedene. Noen butikker selger ribbe til under 20 kr per kilo. Innkjøpsprisen er langt høyere og butikkene selger med tap for å lokke kundene inn i butikken. Bransjen selv sier at prisdumpingen er problematisk, siden kundene senere ikke vil være villig til å betale den reelle prisen på ribbe når de først har fått den billig. Likevel har prisene jevnt og trutt gått nedover de siste årene, og det har blitt en oppfatning hos kundene at svineribben ikke er verdt mer.

Et angrep på norsk matkultur

–På sikt kan dette bety at svineribben forsvinner som julemat og blir erstattet av annen mat.  Dagligvarekjedenes prisdumping kan sees på som et angrep på norsk matkultur da det blir viktigere å få folk inn i butikkene enn å bevare tradisjoner og norsk kultur. I vår undersøkelse ser vi at høy pris på tradisjonsmat er viktig for mange forbrukere, og at det er bestemmende for produktets image og eksklusivitet, sier Margrethe Hersleth.

Forskning viser at positive forventninger til mat, påvirker spiseopplevelsen i positiv retning. Hvis lave priser på ribbe senker forbrukeres forventninger til produktkvalitet, kan resultatet av prisdumping bli at julemiddagen ikke gir den gode matopplevelsen på julekvelden.

 Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Relatert innhold