Klippfisk er julemat

For mange innbyggere i land som Brasil og Portugal er det norsk klippfisk som står på bordet i julehøytiden.

Kontaktperson
Portrettbilde av Ingelinn Eskildsen Pleym

Norsk fisk er julemat verden over

  • Brasil
    Brasilianerne spiser mye bacalhau i julen – laget med klippfisk av norsk torsk og sei.
  • Italia
    Tørrfisk er populært i julen. Det er store regionale forskjeller på hvordan den tilberedes. Fiskesuppe, grateng, gryte, grillet, stekt eller med pasta.
  • Spania
    Forskjellige tradisjoner i de ulike regionene, men røkt norsk laks er populært.
  • Frankrike
    Lunsjen første juledag er det store festmåltidet. Forretten er gjerne norsk røkt laks. En firedel av all røkt laks som spises i Frankrike, nytes i julen.
  • Russland
    Nyttårsfeiringen er viktigst. Da står gjerne «sild under pels» på bordet. Det er en smakfull salat som inneholder norsk sild.

(Kilde: Sjømatrådet)

Forsker Finn-Arne Egeness har kartlagt det brasilianske markedet i flere år. Blant annet gjennom markedsundersøkelser, forbrukerundersøkelser og besøk hos supermarkedkjeder.

– Norsk klippfisk er spesielt populært i høytider som jul og påske i Brasil. I høytidene vil brasillianerne lage maten fra grunnen av. Derfor kjøper de fullsaltet norsk klippfisk som de må vanne ut hjemme. Utvanningen er en viktig del av forberedelsene til julemåltidet. Kanskje fordi man da har bedre tid enn ellers, sier Egeness.

Opprinnelig var tradisjonen med «bacalhau» ved jul og påske religiøst betinget. Fisk var et alternativ til rødt kjøtt som den katolske kirke forbød på utvalgte merkedager.

Men etter hvert har det blitt en mattradisjon som står på egne bein.

– Én av ti brasilianere spiser «bacalhau» en eller flere ganger i måneden. Resten spiser det noen få ganger i året, og da som regel ved jul og påske. Dette handler både om økonomi og tradisjon. Den største barrieren er utvilsomt at prisen oppleves som høy for den jevne forbruker. En god «bacalhau» er ofte 20-30 prosent dyrere enn en god indrefilet. Det gjør at «bacalhau» oppleves som festmat av de fleste, sier Johnny Håberg, som er Norges sjømatråds utsending i Brasil.

Bare i september og oktober eksporterte norske bedrifter klippfisk for nesten 300 millioner norske kroner til Brasil.

Torsk mest populært

– Det er store variasjoner i kjøpekraften. De rikeste spiser klippfisk av norsk torsk, mens andre gjerne spiser klippfisk av sei, som er rimeligere. Men betalingsvilligheten stiger ved spesielle anledninger. Mange som kun har råd til klippfisk av sei på hverdager, kjøper klippfisk av torsk til jul, sier Egeness.

-Alle familier har sin egen tradisjon. Det er ikke slik at alle brasilianere spiser den samme «bacalhau»-retten til jul. Noen familier sitter rundt bordet og spiser julemiddagen litt slik vi gjør det i Norge. Men de fleste liker det litt mer uformelt. De serverer da noe som ligner et koldtbord med mange typiske juleretter som kalkun, skinke og en eller flere «bacalhau»-retter, sier Johnny Håberg.

Ny konkurrenter

Supermarkedkjedene er de viktigste utsalgsstedene for klippfisk i Brasil. Klippfisk er blitt tilgjengelig i stadig større deler av året enn bare i sesongtoppene jul og påske.

Til tross for at utvanningen er en viktig del av klippfiskmåltidet i jula, truer mer bekvemmelige produkter posisjonen til norsk klippfisk utenom høysesongen.

I 2011 kjøpte brasilianske forbrukere rundt 4 500 tonn fryst utvannet torsk. Det tilsvarer 10 prosent av markedet for klippfisk i Brasil. Ser vi utelukkende på markedet for klippfisk av torsk, har fryst utvannet torsk tatt 20 – 25 prosent av markedet.

– Bekvemmelighet er den viktigste forklaringen på at disse produktene har vokst så raskt. Fryst utvannet fisk kan tilberedes etter tining. En trenger dermed ikke å planlegge måltidet flere dager på forhånd. Men i jula skal det være fullsaltet norsk klippfisk, forteller Egeness.

Klippfisk er det viktigste sjømatproduktet Norge eksporterer til Brasil. Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen besøkte Brasil i slutten av november. Der deltok hun blant annet på et seminar om norsk klippfisk for brasilianske sjømatimportører.

 Markedsforskning    Næringsøkonomi  

Relatert innhold