Nye fiskeretter til dagligvaresektoren

Nyhetssak Ni nye forretningskonsepter er klar for videreutvikling av Sjømatbransjen.

Kontaktperson
Portrettbilde av Jorunn Sofie Hansen

Nyhetssak

Ni nye forretningskonsepter er klar for videreutvikling av Sjømatbransjen.

Sjømat har en sterk posisjon som sunn middagsmat i Norge og i verden for øvrig. Forbrukerne ønsker spennende, mangfoldige og sofistikerte måltidsopplevelser. Samtidig vil de ha hurtig, enkel ferdigmat som smaker godt. Nordmenn spiser for lite fisk og annen sjømat. Myndighetene anbefaler minst to fiskemåltider pr uke. At det er barn, ungdom og unge voksne som spiser minst fisk er alvorlig. Fra et helsemessig synspunkt er det gunstig om forbruket av sjømat øker hos disse gruppene.

En viktig utfordring vil være å imøtekomme behovet med spennende produktideer slik at det blir naturlig for disse forbrukerne å spise retter av fisk i ulike måltidssituasjoner. Basert på forbrukerinnsikt og kundeforståelse så var vårt mål i dette prosjektet å utvikle nye produktkonsepter og forretningsmuligheter som aktører i bransjen ønsker å realisere. Et større utvalg av attraktive fiskeretter i dagligvaresektoren, kan gi økt forbruk av fisk hos befolkningen og økt lønnsomhet for næringen.

Første steg er grundige analyser
Jorunn Sofie Hansen har vært prosjektleder for arbeidet. Prosessen startet med et grundig analysearbeid. Foruten å prøve å forstå kunders ønsker og behov, har vi også vært opptatt av å få innspill fra dagligvarekjedene og butikkledere med hensyn til flaskehalser og forbedringspotensialer for å få nye produkter ut i markedet.

Viktige temaer (plattformer) som ble tydelige i dette arbeidet var:
1) Rent, friskt og ferskt
2) Fisk er fest
3) Jeg lykkes
4) Barnas fisk.

Innspillene vi har fått har vært grunnlaget vårt for å utvikle en innovasjonsportefølje bestående av 9 forretningsmuligheter.  Med forretningsmulighet mener vi noe nytt som vi tror bransjen kan lansere og tjene penger på. Det forutsettes at forretningsmuligheter beskrives på en helhetlig måte, og at de må både dekke et behov hos forbrukeren og være strategisk viktig for bransjen.

Her er en kort oversikt over de forretningsmulighetene vi har utarbeidet. Alle i sjømatnæringen inviteres til å forsyne seg fritt av ideene:

1. Fiskedisken AS
Fiskedisken AS handler om å etablere en egen fiskebutikk i dagligvarebutikkene i samarbeid med kjedene. Det betyr at vi står for hele driften av fiskebutikken og betaler en leie til dagligvarebutikken som en prosent av omsetningen. Fiskedisken AS handler om bedre logistikk og større sikkerhet for kvalitet. Vi har gode historier vi kan fortelle. Konseptet kan om ønskelig kombineres med enkel servering i butikken.

2. Gourmetfarse
Ideen handler om en helt ny kategori produkter basert på mousse, paté osv som er tenkt brukt til festmat. Produktene leveres med sauser og annet tilbehør slik at det blir lett å lage en forrett eller en hovedrett. Eksempelvis luftige og lette boller av steinbit med hummersaus. Produktene kan selges i ferskvaredisken eller i en lekker eksklusiv emballasje i delikatessekjøleren.

3. Fiskesuppekit
Utgansgpunktet er en god fiskekraft (gjerne hermetisert i pose) som gir forbrukerne en basis for å lage deilig fiskesuppe raskt og enkelt. Til kraften tilsettes ferdige pakker med fisk, skalldyr og grønnsaker. På denne måten kan forbrukeren oppleve å lykkes med å lage en god hjemmelaget fiskesuppe. I butikken kan forbrukeren velge flere varianter av fiskekraft: tomatbasert, fløtebasert osv. samt ulike fiskesorter og forskjellige grønnsaker og på den måten kunne lage mange varianter av deilige supper.

4. Påleggsfisken
Vi utvikler en ny merkevare med høy kvalitetsprofil for en serie sjømatprodukter som egner seg til pålegg og matpakker. Vi tror det er et stort potensial for flere produkter i markedet. Eksempelvis kan dette være slicede produkter med farger og mønstrer som barn liker og som ikke klisser i matpakken. Produktene selges under felles merkenavn, men kan være alt fra tube og beger til flowpack. Det kan være flere bedrifter som samarbeider om produktet alternativt kan vi leieprodusere.

5. Grillfisken
Forretningsideen omfatter en hel serie med gode produkter som er ferdige til å grilles. Dette kan være komplette produktløsninger med informasjonsmateriell, innpakninger og utstyr slik som: Fisk med krydder og urter ferdig pakket sammen med sitron, grønnsaker mm. Det legges til rette for at forbrukeren skal lykkes med grillingen, anbefalinger mht oljer og marinader. Vi ønsker å selge retter istedet for råvarer.

6. Fredagsfiskemiddag
Vi bruker en sjømatkokk til å sette sammen et fiskemåltid og pakker det i en eske med råvarer, ingredienser i riktig mengde, samt oppskrift og vinanbefaling. Perfekt når man ønsker en rask gourmetmiddag, f.eks. en fredagskveld. På denne måten kan en få litt av restaurantopplevelsen hjemme. Dette er et måltid vi velger når vi skal unne oss noe ekstra godt. Det er en stor glede å beherske kokkekunst hjemme. Fisk er fest!

7. Grand Cru
De aller beste sjømatproduktene selges under en egen betegnelse slik som Gran Cru betegner vin fra de aller beste vinmarkene. Hos oss kan dette løses gjennom et konsortium som definerer kvalitetskrav, eier merkevaren samt å ha felles markedsføring. Rent friskt og ferskt er viktige kriterier. Teknologier som superkjøling kan inngå i hele verdikjeden. De aller beste sjømatproduktene behandler vi med omsorg og presisjon.

8. Skattekisten
Skattekisten kan inneholde historier og arbeidsoppgaver for å involvere barna i matlagingen og å få dem til å like fisk. Pakken kan inneholde tema på sjømat som barn synes er morsomt. Råvarer kan være fileer eller farseprodukter som barn liker, eksempelvis Kaptein Sortebills fiskeburgere. Dette kan være en ferdig pakke med tørrvarer hvor du velger fisk og andre ferskvarer fra handlelisten på esken. Alternativt kan Skattekisten være ferdigpakket for salg i fiskedisken.

9. Arctic Adventure
Turister fra inn- og utland tilbys opplevelsesturer med kommersielle fiskebåter som gir ekstreme naturopplevelser, gjerne i ruskevær. Fisken som turistene fanger pakkes spesielt for å kunne tas med hjem.

Alternativt kan vi ha med en gourmetkokk på båten som gir kurs i matlaging med fisk og sjømat. Vi tilbyr en pakke som omfatter overnatting, fisketurer, omvisninger på produksjonsanlegg og gourmetmåltider.

Prosjektet ble utført for Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) på vegne av norsk sjømatbransje.
Arbeidet er finansiert av fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF). Utviklingsarbeidet i prosjektet ble ledet av Nofima i samarbeid med Brandgarden (Geir Håbesland). Bedriftsdeltagere i prosjektet har vært Naustvik Enghav AS og Sagamat AS. Kristin Lauritzsen og Kari Merete Griegel har deltatt fra NSL`s administrasjon. Industridesigner Kjersti Schulte ga innspill til prosjektet på en samling.

Prosjektrapporten og annet materiell kan lastes ned gratis via NSL`s hjemmeside (www.nsl.no) og FHJF`s (www.fhf.no)  internettsider.

Denne artikkelen stod første gang på trykk i fagbladet Norsk Sjømat.

 Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Relatert innhold