STRØM-torsk følger etter SALMA-laks

Et helt nytt produkt av fersk torsk lanseres under merkenavnet STRØM. Torsken er slaktet, filetert og pakket maksimum fire timer etter at fisken svømte i sjøen.

Kontaktperson
Portrettbilde av Anlaug Ådland Hansen

Fakta

Hovedmålet for Marinepack 2010 er å bidra til høy konkurransekraft, lønnsomhet og lavest mulig påvirkning på klima og miljø for norsk emballasjeindustri og sjømatnæring. MarinePack-prosjektet er det tredje igangsatte, og det er finansiert av tre ulike program i Norges forskningsråd: BIA, Smartrans og Matprogrammet. Østfoldforskning, Nofima, emballasjebedrifter, fiskebedrifter, en transportør og en utstyrsleverandør er deltakere i prosjektet. Prosjektet avsluttes ved utgangen av 2011.

– Vi har lenge jobbet med utvikling av et produkt og konsept som får frem den utmerkede kvaliteten og ferskheten som det er mulig å levere, forteller administrerende direktør i Codfarmers, Harald Dahl til fish.no.

– Dette produktet er av pre-rigor-filtert råvare, som blir raskt nedkjølt og hygienisk prosessert. Dessuten er pakkemetode tilpasset produktet, som gir loins med god sensorisk kvalitet og holdbarhet, sier forsker Anlaug Adland Hansen, som har jobbet mye i dette prosjektet.

Svært inspirerende

– Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan forskning, produktutvikling og design utvikles parallelt, og ender ut i en konkret produktlansering. Gruppen som har jobbet i prosjektet var sammensatt av personer med tung faglig kompetanse på ulike områder, som har vært viktig for å lykkes. Prosjektet blir dermed stående som et godt eksempel på hvordan man kan få forskningskompetanse ut i konkret anvendelse. Dette har vært et veldig inspirerende prosjekt, sier Ådland Hansen.

Pakking betyr mye

Markedsdirektør Henrik Andersen i Codfarmers legger vekt på at både god hygiene under prosessering og forpakningstypen bidrar til at produktet holder seg ferskt og fint helt frem til forbruker. Han garanterer fersk torsk i ti dager.

Produktet er pakket i modifisert atmosfære. Forpakningen og bunnfolien er nokså lik den man kjenner fra SALMA-produktet.

Forskere ved Nofima har i dette prosjektet utført en rekke pakningsforsøk gjennom prosjektet Marinepack 2010 som er finansiert av Norges forskningsråd.

– Vi har jobbet med emballasjeprodusenten Tommen Gram, designbyrået Work og Codfarmers for å få frem den beste kvaliteten på produktet. Pakningsutformingen har vært viktig både for å gi en god design og for å bevare loinsens kvalitet, forteller Anlaug Ådland Hansen.

Ønsker å utvide

I november 2010 lanserer Codfarmers de ferske torskeloinene i forbrukerpakning under varemerket STRØM. Produktet introduseres først i et begrenset antall av Norgesgruppens dagligvarebutikker i Oslo, og distribusjonen utvides ytterligere i begynnelsen av 2011.

Fisken blir oppdrettet i Saltstraumen. Derav navnet STRØM.

– STRØM er et merkenavn som i første omgang blir brukt for ett produkt, men det ligger i konseptet at det blir lansert flere produkter under samme merkenavn senere, sier Henrik Andersen til fish.no.

Kjendiskokk Terje Ness har bidratt med å lage ulike oppskrifter og serveringsforslag, og setter STRØM på menyen i sine egne restauranter.

 Trygg og holdbar mat  

Relatert innhold