Fransk messe for bakeri og konditoribransjen

Man blir alltid overveldet av det mangfoldet fagmesser gir. Det er garantert alltid nyheter og mye faglig å hente.

Fakta

EUROPAIN & INTERSUC 2010 er et internasjonalt arrangement innen trender og forretning rettet mot bakeri, konditori-, konfekt- og sjokoladeprodukter.

Europain-messen er et viktig møtested for fagfolk fra hele verden. De søker informasjon, innovasjon, opplevelse og utdannelse. Nofima var også til stede i mars i år.

Man blir alltid overveldet av det mangfold som disse fagmesser viser. Avhengig av hvor mye man vil fordype seg i forhold til hver enkelt utstiller, så er det garantert alltid nyheter og mye faglig å hente.

To nye konkurranser ble lansert i år:

  • Bakery Masters, hvor 24 kandidater fra 17 land skal konkurrere i tre kategorier: spesialbrød, wienerbrød og ”show piece”.
  • Europeen Cup of Pizza in double, hvor hvert lag består av en pizzabaker og en kokk, som i felleskap skal lage en pizza.

I messeområdet var det en egen utstilling med innovative produkter, maskiner og innredning. Gode ideer ble belønnet med innovasjonspriser i kategoriene råvarer, emballasjeløsninger, håndverktøy, butikkinnredning og maskiner.

Innovasjoner

Alle de største produsentene og leverandørene var til stede, men det var som vanlig sydeuropeisk dominans, og noen lokale råvareleverandører.

Lesaffre viste frem flytende Creme levain og nye innovative innpakkinger av pressgjær. Bøcker lanserte en aktiv surdeig i pulverform med seks ukers holdbarhet: The first ready-to-use «CHEF». De hadde også en økologisk variant. For dette mottok Bøcker Innovasjonspris.

Grønne og økologiske produkter var det ikke så mye av, men én utstiller hadde økologisk: det var sjokoladeprodukter og sjokolade med full sporbarhet på sort og produsent.

Functional food, som var veldig i front for noen år siden, var det ingenting av i år.

I Sør-Europa er det fremdeles hvitt brød som dominerer, men innslag av grovere varianter blir stadig mer tydelig.

Vi fant også nye typer disker med glass montert på en måte som gjør demontering og rengjøring lettere.

Innovasjonspris gikk også til emballering av eclair med lang holdbarhet i romtemperatur.

Nytt av året var blikkbokser og kofferter som delvis kan lages etter eget design, og som kan leveres i mindre kvanta.

I kategorien ferdigprodukter fant vi fransk nougat i alle varianter, som diskekake. Vi fant også brødflak som frokostcereal a la corn flakes. Denne vant også en Innovasjonspris.

Det var dessuten et rikt utvalg i dekorasjonsprodukter i sjokolade.

Nye maskiner

Når det gjelder maskiner presenterte Rondo en utlanger som kan spyles ned med vann/desinfeksjon, og et kjevleanlegg med hornvikler – et konsept som de kaller « curl and more». Diosna viste frem alle maskiner i børstet stål, og Dahlen presenterte modulbaserte opplegg med ovner og raskeskap, tralleovn og hertovn.

Fortuna hadde oppslagsutstyr – utlanger/rundvirker for veldig løse deiger. Kønig viste et oppslagsanlegg med kombinert deigdeler og utlanger for veldig løse deiger. Ellers fant vi italiensk maskin som kan flette tre-fletter og roboter til håndtering av tunge og monotype operasjoner.

Stort, men oversiktlig

Messen hadde et mål om 600 utstillere fra 32 land, som på 80.000 m2 skulle vise frem alt innenfor råvarer, materialer og utstyr til baker- og konditorbransjen samt is-, sjokolade- og konfektfremstilling

Messen var delt inn i sektorer, som gjorde det lett for de besøkende å orientere seg og dermed få optimalt utbytte av sitt messebesøk. Messens hovedområder var: håndverksbakeri, industribakeri, konditori, konfekt- og sjokoladeprodukter, is, ”Rue des Ecoles” (internasjonale og franske skoler stiller opp med sine egne demonstrasjoner) og butikkinnredning.

EUROPAIN & INTERSUC er en uuttømmelig inspirasjonskilde for hele bransjen i kraft av sitt omfattende arrangementprogram.

 Råvare og prosess  

Relatert innhold