Kresne lammekjøtt-spisere

Norske lammeprodusenter ønsker å komme seg inn i det italienske markedet, men undersøkelser gjort blant 200 forbrukere i Italia viser at italienerne helst vil spise sine egne lam. Slik er det også med nordmenn.

Kontaktperson
Portrettbilde av Margrethe Hersleth
Margrethe Hersleth

Forskningssjef
Tlf.: +47 901 89 021
margrethe.hersleth@nofima.no

Italienerne er som nordmenn. De foretrekker helst å bruke sine egne råvarer, og begge land er skeptiske til lammekjøtt fra New Zealand, til tross for at mye kjøtt importeres derfra til begge land.

– Det har blitt gjennomført en nettbasert forbrukerundersøkelse hvor hensikten har vært å få svar på hvor viktig historien bak produktet (opprinnelse og produksjonsmetode) er for forbrukere i de to markedene, sier forbrukerforsker Margrethe Hersleth.

Kvalitetsbevisste forbrukere
Undersøkelsen er gjort i prosjektet Arktisk lam, som er et samarbeidsprosjekt med blant andre Bioforsk, Nordlandsforskning, Gilde og Aron mat.
– Spørreundersøkelsen er en av flere studier i prosjektet. Tidligere har vi samlet forbrukere i hvert av de to landene til fokusgrupper. Resultater fra diskusjonene viste at italienerne er positive til norsk lammekjøtt, og forbinder det med ren natur og solide lover, forklarer Margrethe Hersleth. Det har også blitt gjennomført sensoriske tester av flere norskproduserte fenalår og det er gjort blindtester blant forbrukerne i Norge.

Utvelgelseskriteriene til undersøkelsen har blant annet vært at forbrukere må like lammekjøtt. Målgruppen kan ikke arbeide innen marked, media eller mat. Like mange kvinner og menn er spurt, og alderen er 20 til 70 år.

Fjellbeite gir best assosiasjon
– Vi presenterte blant annet bilder av dyr på beite i fjell og på lavlandet i den elektroniske spørreundersøkelse. Sammen med bildene satt vi inn flagg, slik at forbrukerne kunne se hvilket land dyrene kom fra. Den samme undersøkelse er kjørt blant 200 respondenter i Norge og 200 i Italia. Resultatene viser at mens nordmennene foretrekker kjøtt fra dyr som beiter i fjellet i Norge, så foretrekker italienerne kjøtt fra dyr som beiter i fjellet i Italia, fortsetter Hersleth.

– Takket være ny programvare – EyeQuestion – ved Nofima Mat har vi muligheten til å gjennomføre store forbrukerundersøkelser verden over. Dette er den første store spørreundersøkelsen vi har utført utenfor Norge. Vi samarbeider med et verdensledende forskningsmiljø i Firenze. Det er viktig for oss å gjøre slike sammenligningsstudier blant forbrukere i ulike land, og resultatene vil gi norske bedrifter viktig informasjon med tanke på eksport, forteller Anne Segtnan.

 Sensorikk, forbruker og innovasjon  

Relatert innhold