Hvor fersk er fisken?

Forbrukerne tror fersk fisk i fiskedisken maks er to-tre dager gammel. Men det er sjelden den er så nyfanget. Snart kan kundene kreve å få vite hvor gammel fisken er. Det kan bli en utfordring for norsk fiskerinæring.

Kontaktperson
Portrettbilde av Bjørg Helen Nøstvold

Fra 1. januar neste år innføres de nye reglene. Da skal all fisk være merket med fangst eller slaktedato.

Dermed vil kundene vite nøyaktig hvor fersk fisken er når de står ved fiskedisken.

Nofima Marked har på oppdrag av Fiskeri- og kystdepartementet undersøkt forbrukernes forventinger til fersk fisk.

– Undersøkelsen viser at folk tror at fisken i fiskedisken er mye ferskere enn den egentlig er. Hvordan vil kunden reagere når det viser seg at fisken er eldre enn han eller hun tror? Vil han føle seg lurt og heller kjøpe kjøtt til middag, spør forsker Bjørg H. Nøstvold ved Nofima Marked.

Forskjellige forventninger

Litt overraskende er det større slingringsmonn i Tromsø enn i Oslo.

I Tromsø var grensen på tre dager, mens folk i Oslo mener fisken kun er fersk inntil to dager etter fangst.

Kundene har forskjellige forventninger til hva fersk fisk er. De fleste mener fisken skal være ubehandlet og ikke gammel.

Andre mener fisken er fersk så lenge den ikke er frosset, noe som også inkluderer lettsaltet og røykt fisk. Andre igjen mener frossenfisk kan være fersk – så lenge den var fersk når den ble fryst.

Undersøkelsen viser også at de rene fiskebutikkene og fiskediskene i større kjeder nyter stor tillit blant forbrukerne, mens fiskediskene i det jevne supermarked sliter mer.

Temperatur

En ting som ikke opptok så mange var temperaturen fisken er oppbevart i. Kun tre personer nevnte temperatur som viktig faktor for kvaliteten.

– Ingen synes å vite at det er for varmt i kjøleskapet til optimal lagring av fisk, eller at fisk kan bli dårlig av å ligge en time i en varm bil på tur hjem. Det er et stort behov for å øke folks kunnskap om temperatur og lagring av fisk, sier Nøstvold.

Veiledende eller villedende

Nofima har i vår gjennomført blindtester flere steder i Norge for å finne ut hvor gammel fisk forbrukerne eventuelt vil akseptere og spise. Resultatene presenteres i august. Forskerne har også gjennomført nye spørreundersøkelser i supermarkeder.

– Forbrukerne har et urealistisk bilde på den faktiske alderen på fersk fisk. Det er også store hull i kunnskapen om holdbarhet. Dermed kan de nye reglene virke motsatt av intensjonen, informasjon blir villedende ikke veiledende. Det er stort behov for informasjon og kunnskap, sier forskeren.

 Forbruker og marked  

Relatert innhold