Gården der inne ser utover

– Folkene, kompetansen og systemene du får tilgang på gjennom å delta på nettverk, er forferdelig viktig. Og vi har fått ufattelig mye igjen for å bli med på reiser og se at det er 100 måter å gjøre ting på, sier Asbjørn Tjugen på Derinngarden.

Den lille gården i Eide på Nord-Møre er nå midt i sitt andre nettverk for småskala osteprodusenter, "Liten og vidsynt videregående".

Mange fasiter

– Det er få rundt oss som driver med noe liknende, så det har vært veldig nyttig å bli kjent med andre osteprodusenter, sier kona Othild. – Det å reise ut og se virkeligheten, har vært ufattelig viktig. Norske bønder har tradisjonelt hatt én bestemt måte å gjøre ting på. Men det finnes så mange fasiter, sier Asbjørn. Ekteparet har blitt tryggere på seg selv og sin egen osteproduksjon etter å ha sett hvordan de gjør det på små ysterier i osteland som Sveits og Frankrike. – De er ikke så forskjellige fra oss, og vi har fått bekreftet at det vi gjør er riktig, konkluderer Asbjørn.

Fra utbrent til ny glød

Asbjørn og Othild jobbet i helsevesenet i til sammen 38 år i tillegg til å drive gården. En stund drev Asbjørn i tillegg som entreprenør. – Så en dag sa jeg til kjerringa: Nå gidder jeg ikke mer! Da fant vi ut at vi skulle dra på en landbrukstur til Tsjekkia, forteller Asbjørn. – Jeg skjemtes på den turen, fordi jeg ikke gadd å gjøre noe for å få til ting. Vi har så mye bedre forutsetninger enn de hadde der. Vi bestemte oss for å satse, sier han. Det var i 2001. Othild meldte seg på ystekurs, gikk etablererskolen, og sakte men sikkert tok den nye gårdsdriften form. I 2006 sto det splitter nye ysteriet ferdig. Da hadde de allerede produsert ost i kjelleren i flere år. I år har de også startet med gårdsturisme, med over 200 overnattingsdøgn i løpet av sommeren. – Vi har fått litt blod på tann, for det er så mange muligheter. Så får vi se hva som skjer videre, sier de to engasjert. Begge har i dag heltidsstillinger på gården.

Å mørne marked

Derinngarden produserte 1,5 tonn ost i 2007, men har kapasitet til 4-5 tonn. I tillegg driver de med melkeproduksjon, bygdeturisme og lager saft, syltetøy og andre produkter av det gården gir. – Å bygge marked tar så lang tid. Kundeoppfølging er enormt krevende, sier Othild. I tillegg til gårdsbutikken og Bondens Marked selges ostene i en spesialforretning, på utvalgte hoteller og restauranter og en håndfull Coop-butikker i fylket og et par steder i Oslo. Derinngarden er også med på matnorge.no, som er en ny, nettbasert salgskanal for dagligvarebutikker. Her er også flere andre nettverksdeltakere med.

Nettverk i praksis

– Jeg har vært på mange kurs hvor de sier at det er viktig å bygge nettverk. Nå skjønner jeg hva det faktisk betyr, sier Asbjørn Tjugen. Nettverket Derinngarden deltar i, er et tilbud gjennom Nettverksprogrammet for næringsmiddelindustrien, som er en del av Innovasjon Norges Verdiskapingsprogram for mat innen landbrukssektoren. Her har Nofima Mat på Ås programledelsen. Gården har tidligere også fått faglig hjelp til pilotproduksjon gjennom en avtale Nofima Mat har med Statens landbruksforvaltning for de som driver økologisk produksjon og foredling.

Nyttige nettverk

Nettverksmodellen er et godt virkemiddel for å formidle teknologi og kompetanse fra forskningsverdenen til bedrifter. 5 – 10 bedrifter møtes jevnlig i en periode på ca. ett år. På samlingene holder forskere og andre eksperter foredrag om ulike tema, og de løser oppgaver i fellesskap. Samlingene kan også inneholde reiser. Hver bedrift skal jobbe med et prosjekt i nettverksperioden. Dette får de hjelp og veiledning til å gjennomføre. Et viktig mål med nettverket er å dele kunnskap. Bedriftene deler kunnskap med hverandre, forskerne deler kunnskap med deltakerne – og får nyttig input fra bedriftene som de kan ta med seg videre i forskningen. Siden 1995 har over 700 bedrifter deltatt i slike nettverk. Nettverk nr. 106 er under planlegging.

Relatert innhold