Nofimaforskere har funnet at vitamin K2, i tillegg til å være viktig for sterke bein og sunn beinhelse, er bra for å få større muskler også. Foto: AdobeStock

Spis kjøtt som inneholder masse vitamin K2 og du blir sterk

Vitamin K2 er viktig for sterke bein og sunn beinhelse. Nå har forskerne på Nofima funnet ut at vitamin K2 er bra for å få større muskler også.

Kontaktperson
Portrettbilde av Sissel Rønning
Kontaktperson
Portrettbilde av Rune Rødbotten
Rune Rødbotten

Forsker
Tlf.: +47 952 48 059
rune.rodbotten@nofima.no

Dagens næringsliv

Denne kronikken stod på trykk i Dagens Næringsliv 8. desember 2018.

Tap av muskelmasse er en del av den naturlige aldringen hos oss mennesker. Jo mer muskelmasse vi taper, jo skrøpeligere blir vi. Muskelsvinn kan føre til nedsatt funksjonsevne og uførhet, og det fører til økte helsekostnader både for den enkelte og for samfunnet for øvrig. Hvor mye muskelsvinn den enkelte opplever og hvor raskt det skjer avhenger av flere ting, men i gjennomsnitt vil 5-13 % av eldre mellom 60-70 år ha en form for muskelsvinn. Frekvensen øker desto eldre man blir. Riktig ernæring i kombinasjon med regelmessig fysisk aktivitet kan begrense muskeltapet og det er mulig å bygge opp muskulatur igjen. Dette gjelder uansett hvor gamle vi er. Derfor ønsker vi å påvise naturlige komponenter i mat som kan stimulere til større muskelvekst, og dermed bedre muskelfunksjon.

Vitamin K2 er viktig for sterk og sunn beinhelse. Vi vet også at muskelsvinn henger sammen med lavere beintetthet og økt risiko for beinbrudd. Vi ønsket derfor å undersøke om Vitamin K2 kan være bra, ikke bare for sterke bein, men også for å få større muskler. Pr i dag er det ingen anbefalinger for tilskudd av vitamin K2 i kostholdsanbefalingene, men studier viser at særlig barn og personer over 40 år kan ha fordeler av å øke mengden dette vitaminet. Vitamin K er ikke et enkelt stoff, men en gruppe av vitaminer med ulik størrelse. Vitamin K1 produseres i planter og alger, hvor grønnkål, rosenkål, brokkoli og spinat er de viktigste kildene i maten vår. Vitamin K2 finnes hovedsakelig i animalske matprodukter, slik som kjøtt og ost, eller blir produsert i tarmen vår før de blir lagret i leveren. I forskningsprosjektet «SunnMat» ser vi på mulige helsekomponenter i kjøtt og hvordan disse påvirker ulike biologiske prosesser i kroppen. Tidligere har vi vist at både bankekjøtt, indre- og ytre-filet inneholder vitamin K2, så derfor er kjøtt en god kilde næringskilde til dette vitaminet.

Musklene i kroppen vår er bygd opp av ett gitt antall muskelfibre, og dette antallet forandrer seg ikke i løpet av livet. Det gjør imidlertid størrelsen på muskelfibrene. Innimellom disse fibrene ligger det nemlig muskelceller helt i ro, som bare venter på signal til å formere seg. Ved trening, kosthold eller skade aktiveres disse cellene, de beveger seg bort til stedet som trenger vekst. En celle blir til mange celler, og til slutt smelter alle disse sammen med muskelfibrene. Så har muskelen blitt større. Nofima har tidligere utviklet et modellsystem som gjør det mulig å studere denne prosessen, og hvilke faktorer som påvirker dette. Vi fant i våre forsøk at dersom muskelcellene fikk tilskudd av vitamin K2 produserte de mer energi, de ble friskere og de vokste mye bedre. I tillegg så vi at de beveget seg fortere sammenlignet med muskelceller uten vitamin K2.

Vi mener derfor at å inkludere produkter med vitamin K2, slik som kjøtt og animalske matprodukter, kan være gunstig i et balansert kosthold som stimulerer til større muskler.

Denne kronikken stod på trykk i Dagens Næringsliv 8. desember 2018.

Relatert innhold

  • Meninger