Solid kompetanse i forbrukerstudier sammen med dybdekunnskap om sensorisk oppfattelse av mat og relevante målemetoder er nødvendig for å forstå forbrukernes valg og spisevaner. Foto: Wenche Aale Hægermark/Nofima

Smak og forbrukerinnsikt

Målet med vår sensorikk- og forbrukerforskning er å utvikle sunn og velsmakende mat. Vi studerer blant annet læringsmekanismer for aksept av mat og hvordan sensoriske egenskaper påvirker smaksopplevelse og metthet.

Kontaktperson
Portrettbilde av Paula Varela-Tomasco
Strategisk forskningsprogram

Dette forskningsområdet har en tett kobling til det strategiske programmet Sensoriske strategier og forbrukerinnsikt for sunn og velsmakende mat.

Vi etablerer forskningsbasert kunnskap om hvordan sensoriske strategier og forbrukerinnsikt kan bidra til et sunt og velsmakende kosthold i befolkningen, og har internasjonal spisskompetanse på å forstå forbrukerens opplevelse og sensoriske oppfattelse av mat i ulike situasjoner.  Blant forholdene vi ser på er hvordan ulike læringsmekanismer, som eksponering av ulik mat i tidlig alder og variasjon i kosthold, påvirker aksept for mat.

Nofima har gjennom en årrekke bygd opp solid kompetanse i forbrukerstudier. Denne kompetansen sammen med dybdekunnskap om sensorisk oppfattelse av mat og relevante målemetoder er nødvendig for å forstå forbrukernes valg og spisevaner. Dette er kunnskap matbransjen trenger for å kunne utvikle sunne og velsmakende produkter. I denne sammenhengen er våre forskere også opptatt av å forene bruke av norske råvarer og mattradisjoner med impulser utenfra og forbrukernes ønsker om måltidsløsninger tilpasset individuelle behov.

Innen forbrukerforskning er det viktig å frembringe kunnskap om ulike segmenter, og våre forskere studerer hvordan skreddersydd produktkommunikasjon kan bidra til valg og aksept av sunn mat.

Les mer om:

Relatert innhold

  • Nyheter
  • Prosjekter