I juni ble +Grønt-kjøttbollene lansert på Choice Hotel Christiania med landbruks og matminister Jon Georg Dale som smakstester. Han var strålende fornøyd med både smaken og muligheten til verdiskaping. Foto: Marit Haugdal/Dagligvarehandelen

Prosjektår 2016

Nye fleksitarianerfavoritter

Kjøttprodukter med opptil 50 prosent grønnsaker gir fleksitarianerne, altså de med et mer plantebasert kosthold, flere enkle menyvalg.

Det første produktet i serien +Grønt er kjøttboller med 33 prosent grønnsaker. De lanseres i første omgang på hoteller, restauranter og kantiner, men går det som deltakerne i forskningsprosjektet «GrøntiKjøtt» ønsker, dukker +Grønt snart opp i dagligvarehandelen også.

– Målet med prosjektet er å utvikle en ny produktkategori; bærekraftige og sunne hverdagsprodukter bestående av kvernet kjøtt med en høy andel grønnsaker, forteller Nofima-forsker Grethe Iren Borge.

Hun er prosjektleder for forskningsdelen av prosjektet.

Sunt og miljøvennlig

Blomkål er en viktig ingrediens i kjøttbollene +Grønt. Her brukes minibukettene som blir til overs når blomkål kuttes i buketter og fryses. Dermed går mindre mat til spille. Og det er snakk om store mengder, bare for blomkålen blir det 30 tonn mindre matsvinn per år.

Det samme kommer til å gjelde for andre grønnsaker som tas i bruk. De er fullgode råvarer, men størrelsen eller utseende gjør at de er ukurante å selge som de er. I stedet for å bli brukt til dyrefôr, som gjerne er tilfellet i dag, vil grønnsakene bli brukt i +Grønt-produktene.

– Både hvilke grønnsaker som er med, altså det å velge egnede råvarekombinasjoner og å foredle råvarene på den mest gunstige måten er viktig, sier Borge.

Merverdi for norsk kjøtt og norske grønnsaker

Det er matprodusenten Jæder som lanserer +Grønt-serien. De beregner å øke omsetningen med inntil 100 millioner kroner per år mot eksisterende kunder, og ser i tillegg et potensial innen institusjonsmat og skolemat.

– Vi ønsker å være en foregangsbedrift som skaper merverdi for både norsk kjøtt og norske grønnsaker gjennom videreforedling på en ny og innovative måte, sier markedssjef Guro Espeland som leder prosjektet.

Dette skal de oppnå gjennom tett samarbeid med bedrifter i flere ledd i verdikjeden.

Kontaktperson
Portrettbilde av Grethe Iren Andersen Borge
Kontaktperson
Portrettbilde av Rune Rødbotten
Rune Rødbotten

Forsker
Tlf: +47 64 97 04 93
rune.rodbotten@nofima.no

SAMARBEIDSPARTNERE:
Jæder Ådne Espeland, Norrek Dypfrys, ABC, Nordic Choice Hotels, Animalia, Fjordland, Fjordkjøkken og Gdansk Technical University.

FINANSIERT AV:
Norges forskningsråd og partnere

Mer næringsnytte