- Norge eksporterer i dag knekkebrød for et større beløp enn vi importerte for fra Sverige for ti år siden, sier seniorforsker Sveinung Grimsby. FOTO: JON-ARE BERG-JACOBSEN

Prosjektår 2017

Knekkebrød – en norsk suksess

På få år har eksport av de mer eksklusive variantene av norske «hjemmelagede» knekkebrød blitt en stor suksess.

Fra i underkant av 20 millioner i 2014 løftet eksporten av norske knekkebrød seg til nærmere 100 millioner i 2017.

Det er de mer påkostede, eksklusive variantene av knekkebrød som har opplevd økt etterspørsel. Og mens har volumet i det norske knekkebrødsalget bare har økt med en fjerdedel, er verdien doblet.

Åpen innovasjon

Seniorrådgiver Sveinung Grimsby i Nofima har studert innovasjon i norsk kornbransje. Økt betalingsvillighet og åpen innovasjon, er hans stikkord som forklaring på suksessen.

– Før 2012 ble det ikke produsert knekkebrød i industriell skala i Norge, men i 2011 ble prosjektet «Åpen Innovasjon Cereal» avsluttet. Hensikten med prosjektet var å komme opp med nye ideer og å utforske bransjens muligheter. 17 ideer ble presentert for bransjen, sier Grimsby.

Seks år senere ser vi at flere av ideene har blitt til produkter. Knekkebrødet er den desidert største.

– Jeg har sett på om det finnes noen sammenheng mellom suksess og hvor åpne og samhandlingsorienterte bedriftene er i sine innovasjonsprosesser, forteller Sveinung Grimsby.

Sunt knekkebrød som ikke smuler

Forskning hans viser at bedriftene samhandler og er mer åpne i praksis enn de ofte er klar over selv, og dette er positivt for innovasjon. Det er likevel noen faktorer som må være på plass for å få bedriftene til å åpne opp.

– Selskapene må ha gjensidig tillit til hverandre og bedriftene bør være omtrent like store. Det er også en klar fordel at de ikke konkurrerer om de samme kundene, sier forskeren.

Én innsikt om knekkebrød, som hele bransjen fikk tilgang til i 2012, var at de ikke spises i bilen fordi de smuler i setet. En annen at økt helsefokus kan gi knekkebrød en fordel som mellommåltid. Basert på dette har flere produsenter lykkes med å ta frem «hjemmelagde» knekkebrød som smaker mer, ikke smuler og som er et sunt som mellommåltid.

Kontaktperson
Portrettbilde av Sveinung Grimsby
Sveinung Grimsby

Seniorrådgiver
Tlf: +47 64 97 02 46
sveinung.grimsby@nofima.no

FINANSIERT AV:
Fondet for forskningsavgift på landbruksprodukter (FFL)

Mer næringsnytte