Gå til hovedinnhold

Inspirasjon, møteplass og matfaglige kurs på Utsikten hotell og Kvinesdal videregående skole for lokalmatprodusenter og serveringssteder.

Dato

14. nov 2023
15. nov 2023

Tid

09:00 - 15:00

Sted

Flekkefjord VGS, avd Kvinesdal, Farvegen 30, Kvinesdal

Pris

kr 1500 for 2 dager foredrag, kurs, lunsjer og middag 14. nov kr 800 for foredrag og lunsj 14. nov

Sist oppdatert

Velkommen til spennende og lærerike dager

Bli inspirert

  • Kvalitet og identitet, viktig for gode smaksopplevelser, Trond Moi
  • Samarbeid – nøkkelen til suksess! Gunnar Sagstuen, Røyland gård
  • Fra god idé på “husmortur” til landsdekkende salg, Siri Rasmussen Lea, Ystepikene
  • Hvordan skape produkter som kunden velger i butikken?, Anders Hellegaard, Teal AS
  • De gode hjelpene, Kari Kleivset, Matregion Agder, May Endresen, Matfylket Rogaland, Aase Vorre Skuland, Kompetansenettverket for lokalmat Sør

Lær noe nytt

  • Næringsrik og sunn bakst på takke, Bodil Nordjore
  • Videreforedling av grønt, Britt Elisabeth Fossdal, Designkokken LTD
  • Pølser, kaker og posteier, Tom Johannessen, Nofima
  • Trygg mat, Gro H. Kleiberg, Nofima/Kompetansenettverket for lokalmat Sør
  • Bærekraftig opplevelsesmat – matrasjonen Norge 2030, Frode Selvaag, Ryfylkekokken AS

Påmeldingsfrist

Påmeldingsfrist er 1. november.

Overnatting

Utsikten Hotell, Kvinesdal, tlf. 38 35 88 00, resepsjon@utsiktenhotell.no  – bestilles og betales av hver enkelt. Rabatterte priser fram til 20. oktober ved å oppgi «MatSmiå 2023» ved reservering.

Program

DatoKlokkeslettStedTittel
14.11.2309.30UtsiktenRegistrering, kaffe og litt å bite i på Utsikten Hotell
10.00UtsiktenVelkommen til MatSmiå 2023
10.15UtsiktenInspirasjon
UtsiktenKvalitet og identitet, viktig for gode smaksoppevelser
Trond Moi
Trond Moi – kokk, restauratør og kvindøl – brenner for gode matopplevelser, enten vi er hjemme på kjøkkenet i en travel hverdag eller gjest på et spisested. Hvilke egenskaper ser han etter i et lokalmatprodukt? Hvorfor er identitet viktig for å gi en god smaksopplevelse
UtsiktenSamarbeid – nøkkelen til suksess
Gunnar Sagstuen, Røyland gård
Midt i blåbær- og tyttebærlyngen i bygda Engesland plukkes, saftes og syltes det hos Pernille og Gunnar på Røyland Gård. Dette har vært en naturlig del av hverdagen på gården fra starten av, hvor inspirasjon og råvarer hentes i naturen rundt. De er kjent for å lage bærekraftige produkter med gode smaker og har mottoet; «Gjør god mat enda bedre» ved å tilby tilbehør til ost og middag. De er tildelt flere priser og i 2022 ble de «Årets Gullhane» for å være til inspirasjon for alle med sin raushet for fellesskapet. Gunnar vil fortelle hvordan de tiltrekker seg kunder, både i dagligvaremarkedet og besøkende på gården, og hvilken betydning samarbeid med andre har hatt for vekst og utvikling. 
UtsiktenFra god idé på “husmortur” til landsdekkende salg
Siri Rasmussen Lea, Ystepikene
Under en storslått himmel, ved grønne marker på Jæren, driver Ystepikene sitt eget ysteri på Varhaug. Gården har vært i familiens eie i over 100 år, og her lager de knallgode oster ysta på egenprodusert melk.Ystepikene er dannet med utspring familiegarden som drives av Jon og Siri Lea. Jon er melkebonden som leverer dagsfersk kumelk til ysteriet som drives av kona Siri Rasmussen Lea med hjelp av familie og flere ansatte. Siri vil gi et innblikk i reisen fra ønske om å bidra til mangfold i den norske ostedisken, realisering av Ystepikene i 2019 og veien derfra til spennende muligheter i markedet.
UtsiktenHvordan skape produkter som kunden velger i butikken?
Anders Hellegaard, Teal AS
Norske mat og drikke produkter har fått en kraftig vekst i handelen, både nasjonalt og internasjonalt. Smaken er alltid viktigst, men kunden krever ofte mer for å velge nettopp ditt produkt fra butikken. Hvilke elementer bør man tenke gjennom når man skal utvikle og lansere et produkt som vil overleve i handelen? Hvordan skapes og kommuniseres de unike egenskapene med produktet, og hvordan få denne informasjonen helt frem til kunden i salgsleddet? Forretningsutvikler Anders Hellegaard i TEAL Næringshage er tidligere global salgssjef for Figgjo AS og ansvarlig for marked og innovasjon i Prima Jæren AS. Han representerer en kombinasjon av brennende interesse for råvarer, konsept og måltidstrender, et stort globalt bransjenettverk, samt en god økonomi og markedsforståelse.
UtsiktenDe gode hjelperne 
Mulighetene er mange til å få god hjelp og støtte på veien videre for lokalmatprodusenter og serveringssteder. Her vil noen av de gode hjelperne presentere hva de kan bidra med. Agder Fylkeskommune med Matregion Agder, Rogaland Fylkeskommune med Matfylket Rogaland og Kompetansenettverket for lokalmat SØR
12.30UtsiktenLunsj og mingling 
14.00Kvinesdal VGSKursene starter på Kvinesdal VGS (kun mulig å delta på ett kurs) 
Kvinesdal VGSKurs 1: Næringsrik og sunn bakst på takke
Bodil Nordjore vil innvie dere i hvordan man går fra surbrød til nyere økologiske urkornsorter, fra grovt, sunt, sprøtt og godt flatbrød til fest-flatbrød. Baking av god potetlefse til julematen.
Kvinesdal VGSKurs 2: Videreforedling av grønt
Ved bruk av metoder som sylting og fermentering skal Britt Elisabeth Fossdal, Designkokken Ltd., lære deltakerne å ta vare på og bedre utnytte grønnsaker. Gjennom oppskrifter tilpasset råvarene, skal deltakerne bli inspirert til å lage produkt med unike smaksopplevelser og se hvordan råvarene kan brukes på nye måter. Utstyr, mattrygghet, emballering og lagring tilknyttet produktene vil inngå i kurset. 
Kvinesdal VGSKurs 3: Pølser, kaker og posteier
Kurset tar for seg prosessen fra råvarer til ferdig produkt. Gjennomgang av råvarer, hjelpe og tilsetningsstoffer, produksjonsmetodikk og varmebehandling, samt pakking og merking av kjøttprodukt. Pølsemakermester Tom Johannessen fra Nofima er kursleder. I løpet av kurset skal det produseres pølser, pålegg og ulike posteier.
Kvinesdal VGSKurs 4: Trygg mat
Mat som serveres og selges må være trygg å spise. Da er det viktig med kunnskap om risiko ved egen produksjon sammen med god tilrettelegging av hygiene. Mikrobiolog Gro Kleiberg fra Nofima vil gi innsikt i mattrygghet, mikrobiologi og hygiene, samt HACCP-metoden (Hazard Analysis and Critical Control Point), en systematisk måte vurderer risiko for å forebygge at noe går galt. Det vil bli god mulighet til nyttig dialog og erfaringsutveksling med andre produsenter.
Kvinesdal VGSKurs 5: Bærekraftig opplevelsesmat – matnasjonen Norge 2030
Bærekraft på små og mellomstore kjøkken, ja hva er bærekraft? Hvordan tar vi tak i det og kan vi hente inspirasjon fra tidligere generasjoner? Kurset, men Frode Selvaag, Ryfylkekokken, omhandler hvordan tenke bærekraftig og samtidig enkelt. Da blir stressnivået lavere, vi utnytter mest mulig av råvarene våre. Vi lager retter og menyer som gir inspirasjon til hvordan vi kan gi gjestene våre en unik opplevelse. Ved å benytte det lokale, det regionale og den kulturen vi har rundt oss til å skape mat og måltidsglede. Ærlig og ekte mat fra bunnen av, fokus på smak og bærekraft. Frode sitt mål er at etter kurset våger du tenke enklere og smartere om matlaging enn før du kom.
17.30Kvinesdal VGSKursene avsluttes for dagen
19.00UtsiktenMiddag på Utsikten hotell
15.11.2308.30Kvinesdal VGSKursene fortsetter
14.00Kvinesdal VGSFelles lunsj basert på maten fra kursene
15.00Kvinesdal VGSTakk for denne gang!

Arrangører

  • Kompetansenettverket for lokalmat Sør
  • Agder fylkeskommune
  • Rogaland fylkeskommune
  • Statsforvalteren i Rogaland
  • Statsforvalteren i Agder

Kontaktpersoner