Gå til hovedinnhold

I en tid hvor prisene har økt er det viktig for lokalmatbedrifter å henge med.

Dato

17. okt 2023
18. okt 2023

Sted

Størdal gård, Reinsfjellveien 69, Tvedestrand

Pris

kr 1200,- inkl. lunsj begge dager, kaffe, forfriskninger, kursmateriell og kursbevis. Kursavgift faktureres ved påmelding. Overnatting må deltakerne organisere selv.

Sist oppdatert

Kurset varer fra kl 12.00-17.00 første dag og 09.00-14.00 andre dag.

Hva kan du lære?

  1. Grunnleggende økonomiske begreper og sammenhenger
  2. Oppsett av kalkyler for å sikre kostnadskontroll og lønnsomhetsmål
  3. Bruk av kalkyler både i daglig og langsiktig salgs- og markedsarbeid

Hvem er kurset for?

Kurset er tilrettelagt for daglig leder og økonomiansvarlig hos små og mellomstore drikke- og matprodusenter eller serveringsbedrifter i samme kategori. Kursdeltakerne må være ansatt i produksjons- eller serveringsbedriften og ikke hos bedriftens regnskapsfører. Det tas forbehold om minimum 8 deltakere for å gjennomføre kurset.

Forkunnskaper

Må ha med egen PC og beherske Excel.

Hvordan er kurset lagt opp?

Kurset fokuserer på kalkulering og sentrale økonomiske sammenhenger. Noe er forelesning med en praktisk tilnærming, men det brukes mye øvingsoppgaver og gruppearbeid. Målet er at du etter kurset enklere skal finne forbedringsmuligheter og gjennomføre nødvendige tiltak for å styrke bedriftens økonomi og konkurranseevne.

Hvis du har spørsmål om kurset, kan du ta kontakt med faglig ansvarlig Frode Kristensen. 

Mobil: 928 88 834, eller epost: frode@salgslaget.no

Kursledere

Frode Kristensen er grunnlegger og daglig leder i Salgslaget. Siviløkonom med markedsføring og logistikk som spesialisering. Siden 1997 har han jobbet i flere selskaper med å bistå små og mellomstore produsenter av mat og drikke – slik at disse tjener penger, har et godt liv og kan leve av det de driver med. 

Viggo Johannessen er ingeniør og driftsøkonom, sertifisert Coach fra Ringom Instituttet og Lean Manager,Teknologisk Institutt. Har inntil 2023 jobbet som Seniorrådgiver i Kiwa/Teknologisk Institutt. Viggo har vært en sentral person i utvikling av økonomisk kompetanse hos produsenter av lokal mat og drikke siden 1990-tallet. Han har jobbet med flere av dagens ledende produsenter innen ulike bransjer. Han jobber også med lederutvikling og kontinuerlig forbedrings-arbeid.

Kursinnhold

Budsjetter: 

  • Driftsbudsjett
  • Likviditetsbudsjett
  • Nullpunktsomsetning
  • Driftsmarginer
  • Resultatregnskap og hva vi kan lese ut av det

Kalkyler: 

  • Om selvkost og bidragskalkyle
  • Sammenhengen mellomregnskap, kalkyler og budsjett

Priser og rabatter: 

  • Effektiv bruk av pris og rabatter (både for produsenter og salgssteder)
  • Grossistmargin
  • Pris som konkurransemiddel

Salgskanaler utenom kjedene:

  • Kostnadsbildet
  • Beregning av lønnsomhet

Forhandlinger og kjedeforhandlinger: 

  • Fire hovedtyper av rabatter (for produsenter)
  • Ytelse og motytelse
  • Lønner det seg å øke prisen?
  • Lønner det seg å redusere prisen?
  • Kunsten å «ta» en pris.
  • Kundelønnsomhet (for produsenter)

Arrangør

Kompetansenettverket for lokalmat SØR.

Kontaktpersoner i Nofima